Window shopping
Er wordt gesproken over window shopping als er gekozen wordt om alleen de etalage van een fysieke winkel te bekijken zonder daadwerkelijk bij deze winkel naar binnen te gaan. Het window shoppen levert een winkelier uiteraard géén directe opbrengst op maar er is wel degelijk een indirect belang. Uiteraard is een goed ingerichte etalage zeer waardevol om de aandacht van een passant te trekken en het opbouwen/bevestigen van de gewenste uitstraling van de winkel. Daarnaast kiezen consumenten vaak voor window shopping om het aanbod van winkels op een snelle manier te vergelijken zonder een zaak daadwerkelijk te bezoeken.
Inspelen op windowshoppers
Om het maximale rendement uit window shopping te halen, is het voor winkeliers van groot belang om een etalage goed verzorgd en actueel te houden. Daarnaast is het van belang om ervoor te zorgen dat de invulling van de etalage aansluit op het (op dat moment actuele) behoeftepatroon van de doelgroep. Tot slot is het voor het window shopping rendement van belang om te zorgen voor goede communicatie van de voor de doelgroep waardevolle informatie. Een etalage moet immers gezien worden als een communicatiemiddel van de winkelier naar de doelgroep. Dit is zeker het geval als deze doelgroep besluit om te gaan windowshoppen.