Push- en pull marketing zijn termen voor twee verschillende marketingstrategieën. Het grote verschil tussen push- en pull marketing zit in de manier waarop de markt benaderd wordt en dan met name op welke manier een nieuw product (of een vernieuwd aanbod) via een distributiekanaal naar de eindklant wordt gestuurd. In de bijbehorende marketingactiviteiten zijn twee hoofdstromingen te onderscheiden:
Push strategie (ook wel push marketing genoemd)
Pull strategie (ook wel pull marketing genoemd)
Wanneer er sprake is van een push strategie
Er is sprake van een push strategie als het nieuwe product door de aanbieder wordt aangeboden door aanbod gedreven marketinginspanningen. Veel toegepaste marketinginspanningen in dit geval zijn het verkrijgen van een betere positie in het schap of het geven van kortingen. Op deze manier wordt een nieuw product door het distributiekanaal geduwd en zullen de verkopende partijen een bijdrage leveren aan de toenemende verkoop van het nieuwe product.
Wanneer er sprake is van een pull strategie
Er is sprake van een pull strategie als de verkoop van een nieuw product wordt gevormd door de klant zelf. In dit geval wordt de strategie gevormd door vraag gedreven marketinginspanningen. Een bekend voorbeeld hiervan zijn de reclame-uitingen die de interesse van de kant zal ontwikkelen. De geïnteresseerde klant zal hierdoor vanzelf de verkoopkanalen benaderen en vragen naar het specifieke aanbod. Het product zal hiermee door het distributiekanaal worden getrokken.