Demand generation
Ook wel: vraag generatie/ het genereren van vraag
De term demand generation is een verzamelterm voor alle marketinginspanningen die worden ingezet met als doel om de doelgroep enthousiast te maken voor de producten en services van een organisatie.
De voornaamste doelstelling van demand generation is het creëren van exposure rond het betreffende aanbod. De belangrijkste tools hiervoor zijn het genereren van PR, het aanspreken van bestaande klanten (door hen te wijzen op nieuwe functionaliteiten of het op de markt brengen van een nuttige accessoire voor een bestaand product), het promoten van een nieuw aanbod en het betreden van nieuwe markten.
Het uiteindelijke doel van de demand generation is het creëren van een lange toewijding aan klantrelaties dus het genereren van vraag. Dit is dan ook de reden dat deze marketinginspanningen onder de noemer “demand generation” vallen.
De 3 voornaamste doelstellingen van demand generation:
- Het vergroten van de naamsbekendheid
- Het aantrekken van meer gekwalificeerde leads
- Het verhogen van de omzet
Het verschil tussen lead generation en demand generation
De termen “lead generation” en “demand generation” worden veelvuldig door elkaar gehaald. Er zijn echter een paar belangrijkste verschillen tussen deze verschillende vormen van marketinginzet:
- In het geval van lead generation worden de marketing activiteiten gekozen met als doelstelling om potentiële klanten te verleiden om hun gegevens achter te laten. Dit biedt mogelijkheden voor een bedrijf om rechtstreeks contact met deze personen op te nemen om het aanbod rechtstreeks te verkopen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van content dat gericht is op het zetten van de eerste stappen in de sales funnel.
- De strategie achter demand generation is het richten op de potentiële klanten met als doel om een probleem of behoefte voor te leggen waarin deze persoon zich herkent. Uiteraard worden deze potentiële kopers gedurende de marktinspanningen er ook op gewezen dat een specifiek aanbod dé perfecte oplossing is om een probleem op te lossen en/of te voorzien in een specifieke behoefte. In dit geval wordt er meer vraag naar het aanbod van de specifieke organisatie gecreëerd. Bij een demand generation strategie wordt er gebruik gemaakt van content van een hoge waarde dat gericht is op het bewust worden van een behoefte en het overgaan tot de aankoop. De stappen die betrekking hebben op het verzamelen van informatie en het vergelijken van de alternatieven worden immers bij de toepassing van deze sales funnel al snel overgeslagen.