Zoekwoorddichtheid
Ook wel: Keyword density
Zoekwoorddichtheid, ook wel keyword density genoemd, is het aantal keer dat een zoekwoord voorkomt in een tekst in verhouding met het totaal aantal woorden in procenten. Tijdens het inrichten van een pagina is het belangrijk een goede websitestructuur te hebben om beter geïndexeerd te worden door zoekmachinebots. Daarnaast is het gebruiken van keywords ook van belang voor je vindbaarheid. Om erachter te komen of je website zoekmachine geoptimaliseerd is kan je kijken naar de zoekwoorddichtheid van je website. Stel dat je in een tekst van 500 woorden 10 keer een zoekwoord voorkomt is de zoekwoorddichtheid:
( 10 : 500 ) x 100% = 2%.
Verwerken van keywords
Het gebruiken van zoekwoorden is noodzakelijk voor je zoekmachine optimalisatie, maar te veel zoekwoorden mag niet. Onnatuurlijk taalgebruik wordt gestraft door Google, dus een tekst moet goed leesbaar zijn voor zowel de gebruiker als zoekmachine bots en crawlers van Google. Over het algemeen is een zoekwoorddichtheid tussen 1% en 3% goed, maar er zijn een aantal tips om keywords slim te verwerken zodat ze meer opleveren:
- Zet de keyword in de H1 en H2’s
- Gebruik de keyword in de eerste en laatste zin van een pagina
- Je keyword is het hoofdonderwerp van de tekst
- Verwerk de keyword op natuurlijke wijze in de tekst
- Gebruik synoniemen van het keyword (dit helpt Google)
- Gebruik semantische zoekwoorden
- Verwerk je keyword in de alt-tekst en bestandsnaam van een afbeelding
Zelf zoekwoorddichtheid meten
Je kan de zoekwoorddichtheid helaas niet meten in een Word document. Dit doe je op de pagina zelf omdat niet alleen de tekst meetelt. De complete inhoud van de pagina waarop de tekst staat is belangrijk. De tekst in de footer, het menu, in de kantlijn en in andere onderdelen van de pagina vallen binnen de zoekwoorddichtheid. Gelukkig zijn er verschillende tools om de dichtheid te meten van je zoekwoorden:
- SEOBook toolbar
- Keyword density checker