WeCreativez WhatsApp Support
Daniel Kuipers - Online Marketing Agency
Is er iets waarmee ik je kan helpen?
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Het is al een tijdje aan de gang.

Al jaren, eigenlijk.

En steeds komen we een stapje dichterbij:

Semantic search.

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd.

Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan.

Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen.

En niet alleen die van bepaalde zoektermen.

Nee, ook van de context waarin ze voorkomen.

Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt.

Semantic search is de toekomst.

Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.

Semantic Search - Semantisch zoeken

Hoe ziet semantisch zoeken er in de praktijk uit?

Leuk dat semantisch zoeken, maar een beetje vaag blijft het wel.

Snap ik.

Daarom leg ik het je graag uit aan de hand van een simpel voorbeeld.

Stel, je schrijft een pagina over banken, geoptimaliseerd voor het zoekwoord ‘bank’.

Om te bepalen of die pagina over een financiële instelling gaat of over een zitmeubel, kijkt Google naar de woorden en zinnen die nog meer op de pagina voorkomen.

Al snel ontdekt het daar woorden als ‘stof’, ‘vulling’ of ‘poten’ en besluit het dat de pagina over zitmeubels gaat.

Kortom, Google gebruikt de context om te bepalen of een bepaalde pagina aan de intentie van de zoeker voldoet.

Simple as that.

Al gaat het in de praktijk natuurlijk een behoorlijk aantal stapjes verder.

Google heeft namelijk een enorme database met combinaties van woorden waarmee het associaties kan maken.

Het algoritme zal het woord ‘bank’ dan ook zien als een soort entiteit, waarbij het direct geassocieerd wordt met bepaalde eigenschappen, omschrijvingen en contexten.

Sommige specifieke termen met in combinatie met het woord ‘bank’ komen immers op het internet namelijk vaker voor en zullen dus wel relevant zijn.

De kunst is dus om die woorden en termen te vinden, zodat je voor Google én voor je bezoekers een compleet en relevant beeld kunt schetsen van je onderwerp.

Voordat we verder gaan wil ik je nog even een afbeelding laten zien.

De onderstaande afbeelding gemaakt door Moz over The Simpsons en semantisch zoeken leg het principe ook ontzettend goed uit.

SEO element semantiek

Bron: https://moz.com/blog/what-is-semantic-search

Maar hoe optimaliseer je dan voor semantic search?

Heel kort: door de relevante context te ontdekken en in je tekst te behandelen.

Zo volledig mogelijk (maar wel relevant).

Want gebruikers houden van content die antwoord geeft op al hun vragen.

Content waarin ze alles wat ze willen weten kunnen vinden.

En omdat Google haar gebruikers precies datgene wil geven waar ze naar op zoek zijn, houdt Google ook van die complete content.

Oké, maar waar begin je?

We beginnen met het maken van een woordenwolk of word cloud.

Of gewoon een (lange) lijst met relevante termen die we in de tekst kunnen verwerken om meer context te bieden.

Die biedt namelijk houvast tijdens het schrijven van je tekst.

Je kunt er elke keer weer naar teruggrijpen als je even niet meer weet waar je het over moet hebben.

Daarvoor starten we met een zoekwoordenonderzoek.

Want ook al doen de zoektermen er misschien uiteindelijk minder toe, we hebben wel een breed zoekwoord nodig om de relevante context daarvan bloot te leggen.

En hoe vind je die context dan?

Een eerste stap voor het vinden van die context en de bijbehorende, semantisch gerelateerde termen, bestaat uit het noteren van alle relevante longtail varianten van dat zoekwoord.

Longtail varianten zijn allerlei zoektermen bestaande uit je oorspronkelijke zoekwoord met wat extra woorden die de intentie van de zoeker specificeren.

Denk maar aan het zoekwoord ‘bank’.

Longtails daarvan zouden kunnen zijn ‘oranje leren bank’, ‘bank met knopen en vergulde poten’ of ‘grote bank voor op kantoor waar je in de pauze in kan ploffen’ of…

Afijn, je snapt ‘t.

Je vindt die woordencombinaties met tools zoals Keywordtool.io of Ubersuggest.

Vul daar je zoekwoord in en zij retourneren je een lijst met een flink aantal suggesties.

Screenshot Ubersuggest bank

Screenshot Ubersuggest ‘Bank’.

En wil je weten welke vragen mensen zoal stellen over je zoekwoord?

Check dan answerthepublic.com.

Die bundelt het allemaal voor je samen.

Noteer alles wat relevant is voor de zoekers die jij wilt gaan bedienen met je content.

Meer over longtail zoekwoorden en hoe je ze kunt vinden, vind je hier.

Is dat alles?

Nope.

Om te optimaliseren voor semantic search moeten we nog de relevante termen vinden die semantisch gerelateerd zijn aan de oorspronkelijke zoekterm, maar die dat zoekwoord niet letterlijk in zich hebben.

Synoniemen, bijvoorbeeld.

Maar je kunt daarbij ook denken aan subtopics of deelonderwerpen.

Voorbeeldje: bij een tekst over ‘online marketing’ is het aannemelijk dat (ook) het gaat over onderwerpen als ‘website’, ‘seo’, ‘social media’, ‘content’, ‘e-mail’ en ga zo maar door.

Vaak kom je met een beetje gezond verstand al een heel eind, maar met Latent Semantic Indexing vind je nog meer semantisch gerelateerde termen.

Latent Semantic … wat?

Latent Semantic Indexing, kortweg LSI.

Het is een statistische methode om een tekst te analyseren om patronen en relaties tussen woorden bloot te leggen.

Daarmee ontdek je samenhangende termen en combinaties van woorden die je vergeten was of waar je zelfs helemaal niet opgekomen was.

Gelukkig zijn er een aantal (gratis) LSI tools die die analyse per zoekwoord voor je uit kunnen voeren en je een idee geven van de woorden die samenhangen met jouw zoekterm.

Zo geven Niche Laboratory en de LSI Keywords Generator van KeySearch je een aantal termen en zinnen die semantisch gerelateerd zijn aan jouw initiële zoekwoord.

Noteer hier ook weer de relevante (!) termen.

Screenshot LSI Keyword Generator Bank

Screenshot LSI Keywords Generator ‘Bank’

En nu?

Nu heb je als het goed is een lange lijst met longtail varianten van je zoekterm, vragen, synoniemen en semantisch gerelateerde woorden en zinnen.

Groepeer ze en zet de termen die bij elkaar passen bij elkaar.

Aan de hand van die lijst met gegroepeerde termen (lees: deelonderwerpen) kun je nieuwe teksten schrijven die het onderwerp volledig behandelen.

Of je checkt natuurlijk of je huidige teksten wel compleet genoeg zijn … of dat je nog wat alineaatjes toe kan voegen om je teksten te optimaliseren voor semantic search.

Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Laat het me weten in de comments (ook als je nog vragen of opmerkingen hebt, natuurlijk!).

Recente blogs

20 februari 2019
Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics

Handleiding: Hoe voeg je iemand toe aan Google Analytics?

Een website kan niet zonder Google Analytics. Je wilt natuurlijk wel precies weten welke campagne wat oplevert, wat je bezoekers allemaal uitspoken en welke pagina’s het goed doen. En als je business goed loopt en je gaat met een online marketing bureau (lees: Online Marketing Agency) in zee, dan heeft dat bureau toegang nodig tot je Analytics. Aangezien ik vaak de vraag krijg: ‘Daniel, hoe voeg ik jou dan toe?’ vond ik het tijd om een blog te schrijven waarin ik dat haarfijn uitleg. Dus, zie hier: de handleiding voor het toevoegen van een persoon aan Google Analytics.
12 februari 2019
Hoe optimaliseer je de meta omschrijving

Meta description: hoe optimaliseer je de meta omschrijving?

Stel, je hebt uren zitten ploeteren op een tekst voor op je website waarmee je hoopt te scoren in de zoekresultaten. De tekst is volledig geoptimaliseerd. Nu alleen nog even snel de SEO titel en meta description en voila: je bent klaar om een toppositie te veroveren met je gloednieuwe content. Want hoe goed je tekst ook is, een goede meta omschrijving bepaalt voor een groot deel of Google gebruikers ook daadwerkelijk op je link klikken. Laten we bij het begin beginnen.
5 februari 2019
Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd. Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan. Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen. En niet alleen die van bepaalde zoektermen. Nee, ook van de context waarin ze voorkomen. Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt. Semantic search is de toekomst. Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.
4 februari 2019
On page SEO hoog scoren

On Page SEO: complete uitleg om hoog te scoren in Google

Het optimaliseren voor de zoekmachines (lees: Google) kan buiten je eigen website om, bijvoorbeeld door linkbuilding. Denk aan gastbloggen, verspreiden van infographics of social media links. Maar optimaliseren kan vervolgens ook binnen je website. Denk aan het optimaliseren van de techniek of het verbeteren van je content. Toch is er nog een verdeling die we kunnen maken binnen SEO. We kunnen dus een verdeling maken binnen de SEO. Namelijk tussen off page SEO en on page SEO. En over die laatste, daar ga ik het vandaag over hebben.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *