Semantische zoeken hoe optimaliseer je content

Semantic search: hoe optimaliseer je content voor semantisch zoeken?

Het is al een tijdje aan de gang.

Al jaren, eigenlijk.

En steeds komen we een stapje dichterbij:

Semantic search.

Semantisch zoeken houdt simpelweg in dat Google probeert haar gebruikers de zoekresultaten voor te schotelen die het best voldoen aan de intentie waarmee een bepaalde zoekterm is ingevoerd.

Daarvoor moet Google begrijpen waar webpagina’s en hun teksten precies over gaan.

Om dat goed te kunnen doen, moet Google de betekenis van woorden en zinnen leren begrijpen.

En niet alleen die van bepaalde zoektermen.

Nee, ook van de context waarin ze voorkomen.

Daar is het algoritme inmiddels behoorlijk goed in geworden en het lijkt erop dat dat de komende jaren alleen maar beter wordt.

Semantic search is de toekomst.

Dus hoog tijd om eens te kijken hoe je je SEO teksten bestendig kunt maken voor die toekomst.

Semantic Search - Semantisch zoeken

Hoe ziet semantisch zoeken er in de praktijk uit?

Leuk dat semantisch zoeken, maar een beetje vaag blijft het wel.

Snap ik.

Daarom leg ik het je graag uit aan de hand van een simpel voorbeeld.

Stel, je schrijft een pagina over banken, geoptimaliseerd voor het zoekwoord ‘bank’.

Om te bepalen of die pagina over een financiële instelling gaat of over een zitmeubel, kijkt Google naar de woorden en zinnen die nog meer op de pagina voorkomen.

Al snel ontdekt het daar woorden als ‘stof’, ‘vulling’ of ‘poten’ en besluit het dat de pagina over zitmeubels gaat.

Kortom, Google gebruikt de context om te bepalen of een bepaalde pagina aan de intentie van de zoeker voldoet.

Simple as that.

Al gaat het in de praktijk natuurlijk een behoorlijk aantal stapjes verder.

Google heeft namelijk een enorme database met combinaties van woorden waarmee het associaties kan maken.

Het algoritme zal het woord ‘bank’ dan ook zien als een soort entiteit, waarbij het direct geassocieerd wordt met bepaalde eigenschappen, omschrijvingen en contexten.

Sommige specifieke termen met in combinatie met het woord ‘bank’ komen immers op het internet namelijk vaker voor en zullen dus wel relevant zijn.

De kunst is dus om die woorden en termen te vinden, zodat je voor Google én voor je bezoekers een compleet en relevant beeld kunt schetsen van je onderwerp.

Voordat we verder gaan wil ik je nog even een afbeelding laten zien.

De onderstaande afbeelding gemaakt door Moz over The Simpsons en semantisch zoeken leg het principe ook ontzettend goed uit.

SEO element semantiek

Bron: https://moz.com/blog/what-is-semantic-search

Maar hoe optimaliseer je dan voor semantic search?

Heel kort: door de relevante context te ontdekken en in je tekst te behandelen.

Zo volledig mogelijk (maar wel relevant).

Want gebruikers houden van content die antwoord geeft op al hun vragen.

Content waarin ze alles wat ze willen weten kunnen vinden.

En omdat Google haar gebruikers precies datgene wil geven waar ze naar op zoek zijn, houdt Google ook van die complete content.

Oké, maar waar begin je?

We beginnen met het maken van een woordenwolk of word cloud.

Of gewoon een (lange) lijst met relevante termen die we in de tekst kunnen verwerken om meer context te bieden.

Die biedt namelijk houvast tijdens het schrijven van je tekst.

Je kunt er elke keer weer naar teruggrijpen als je even niet meer weet waar je het over moet hebben.

Daarvoor starten we met een zoekwoordenonderzoek.

Want ook al doen de zoektermen er misschien uiteindelijk minder toe, we hebben wel een breed zoekwoord nodig om de relevante context daarvan bloot te leggen.

En hoe vind je die context dan?

Een eerste stap voor het vinden van die context en de bijbehorende, semantisch gerelateerde termen, bestaat uit het noteren van alle relevante longtail varianten van dat zoekwoord.

Longtail varianten zijn allerlei zoektermen bestaande uit je oorspronkelijke zoekwoord met wat extra woorden die de intentie van de zoeker specificeren.

Denk maar aan het zoekwoord ‘bank’.

Longtails daarvan zouden kunnen zijn ‘oranje leren bank’, ‘bank met knopen en vergulde poten’ of ‘grote bank voor op kantoor waar je in de pauze in kan ploffen’ of…

Afijn, je snapt ‘t.

Je vindt die woordencombinaties met tools zoals KWFinder, Keywordtool.io of Ubersuggest.

Vul daar je zoekwoord in en zij retourneren je een lijst met een flink aantal suggesties.

Screenshot Ubersuggest bank

Screenshot Ubersuggest ‘Bank’.

En wil je weten welke vragen mensen zoal stellen over je zoekwoord?

Check dan answerthepublic.com.

Die bundelt het allemaal voor je samen.

Noteer alles wat relevant is voor de zoekers die jij wilt gaan bedienen met je content.

Meer over longtail zoekwoorden en hoe je ze kunt vinden, vind je hier.

Is dat alles?

Nope.

Om te optimaliseren voor semantic search moeten we nog de relevante termen vinden die semantisch gerelateerd zijn aan de oorspronkelijke zoekterm, maar die dat zoekwoord niet letterlijk in zich hebben.

Synoniemen, bijvoorbeeld.

Maar je kunt daarbij ook denken aan subtopics of deelonderwerpen.

Voorbeeldje: bij een tekst over ‘online marketing’ is het aannemelijk dat (ook) het gaat over onderwerpen als ‘website’, ‘seo’, ‘social media’, ‘content’, ‘e-mail’ en ga zo maar door.

Vaak kom je met een beetje gezond verstand al een heel eind, maar met Latent Semantic Indexing vind je nog meer semantisch gerelateerde termen.

Latent Semantic … wat?

Latent Semantic Indexing, kortweg LSI.

Het is een statistische methode om een tekst te analyseren om patronen en relaties tussen woorden bloot te leggen.

Daarmee ontdek je samenhangende termen en combinaties van woorden die je vergeten was of waar je zelfs helemaal niet opgekomen was.

Gelukkig zijn er een aantal (gratis) LSI tools die die analyse per zoekwoord voor je uit kunnen voeren en je een idee geven van de woorden die samenhangen met jouw zoekterm.

Zo geven Niche Laboratory en de LSI Keywords Generator van KeySearch je een aantal termen en zinnen die semantisch gerelateerd zijn aan jouw initiële zoekwoord.

Noteer hier ook weer de relevante (!) termen.

Screenshot LSI Keyword Generator Bank

Screenshot LSI Keywords Generator ‘Bank’

En nu?

Nu heb je als het goed is een lange lijst met longtail varianten van je zoekterm, vragen, synoniemen en semantisch gerelateerde woorden en zinnen.

Groepeer ze en zet de termen die bij elkaar passen bij elkaar.

Aan de hand van die lijst met gegroepeerde termen (lees: deelonderwerpen) kun je nieuwe teksten schrijven die het onderwerp volledig behandelen.

Of je checkt natuurlijk of je huidige teksten wel compleet genoeg zijn … of dat je nog wat alineaatjes toe kan voegen om je teksten te optimaliseren voor semantic search.

Ik ben benieuwd naar de resultaten!

Laat het me weten in de comments (ook als je nog vragen of opmerkingen hebt, natuurlijk!).

Recente blogs

15 februari 2020
no cure no pay seo

7 redenen waarom je NOOIT voor No Cure No Pay SEO moet gaan

No cure no pay SEO komt voor mijn gevoel steeds vaker voorbij. Ik zie advertenties op LinkedIn en ook leads vragen vaker of dit mogelijk is. Ik ben van mening dat een écht goede SEO partij nooit no cure no pay SEO kan aanbieden en dat jij nooit in zee moet gaan met een partij die dit aan je probeert te verkopen. En waarom dat zo is? Nou, daarvoor geef ik je 8 redenen.
15 februari 2020
Handmatig Google zoekresultaten verwijderen

Handmatig Google zoekresultaten verwijderen: het kan weer!

Een pagina of URL van je website staat in Google, maar dat wil je helemaal niet. De pagina is verouderd of bevat misschien wel content die niemand nog mag vinden. Vroeger, met de oude Google Search Console, kon je handmatig een zoekresultaat in Google verwijderen. Tot voor kort had je die macht met de nieuwe Search Console over je eigen pagina’s of URL’s niet meer. Maar sinds twee weken is dat wel weer mogelijk. Dus vind ik het tijd voor een blog.
15 februari 2020
seo audit in 1 uur zelf doen

SEO audit in 1 uur: zo doe je dat zelf

Je wilt weten wat er binnen je site beter kan om meer omzet, klanten en bezoekers te behalen. Helaas heb je momenteel niet de middelen om een SEO partij in te huren, je vindt het leuk om het zelf te doen of je bent te eigenwijs om iemand je te laten helpen. Hoe je het ook wendt of keert: je wilt zelf aan de slag. En daar gaat dit artikel je bij helpen, want in 12 simpele stappen laat ik je zien hoe je zelf een SEO audit doet.
6 februari 2020
niet vergeten qr code

Wat je absoluut niet mag vergeten als je met QR codes werkt

De kans is groot dat je zelf nog nooit een QR code hebt gebruikt in je marketing. Dat is ook niet zo heel gek. Maar de kans is wel groot dat je er ooit een hebt gezien of zelf gebruikt. Toen je bijvoorbeeld bij de bushalte stond of op de achterkant van een pak rijst. Maar wat is een QR code eigenlijk? En hoe werkt dat nou precies? Daar ga ik je nu alles over vertellen. Inclusief hét ding wat bijna iedereen die wel werkt met een QR code erg vaak vergeet.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

2 Comments

  1. jason schreef:

    Leuk artikel! Zelf ben ik beginnend online marketeer dus is deze informatie meer dan welkom! Erg interessante blog! Bedankt en ga zo door!

    • Daniel Kuipers schreef:

      Bedankt voor de mooie woorden. Ik doe mijn best om zoveel mogelijk concrete informatie te delen over online marketing. Daarbij heb ik ook een tip voor jou: denk aan het SSL certificaat, die lijkt verlopen te zijn binnen je website. Succes met het wegwijs worden binnen online marketing.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *