Zoekmachine
Ook wel: search engine
Een zoekmachine is een interactieve website die gebruikers in staat stelt om door middel van een zoekopdracht resultaten op het internet te vinden. Voor de meeste internetgebruikers vormt de zoekmachine het beginpunt in de zoektocht naar informatie op het wereldwijde web.
Zoekmachines als Google en Bing brengen met speciale programma’s (ook wel robots of spiders) continu het internet in kaart op zoek naar nieuwe informatie. Webpagina’s en hun content worden hierbij toegevoegd aan een database die ook wel index wordt genoemd, wat een soort register van het web oplevert. Zodra je een zoekopdracht invoert bij een zoekmachine, kijkt deze welke webpagina’s overeenkomen met of verwant zijn aan de ingevoerde zoekwoorden.
De kracht van de hedendaagse zoekmachines ligt in de kwaliteit van de zoekresultaten, die worden gerangschikt volgens complexe algoritmes. Hierin worden onder andere de kwaliteit en relevantie van teksten meegenomen, maar ook de mate waarin op het web wordt gelinkt naar een bepaalde pagina.
Bij zoekmachineoptimalisatie worden inspanningen verricht om beter gevonden te worden in zoekmachines. Adverteren in zoekmachines met behulp van gesponsorde zoekresultaten valt onder zoekmachinemarketing.
Een website die informatie en zoekmogelijkheden aanbiedt toegespitst op één onderwerp wordt een verticale zoekmachine genoemd.