Visual search
Visual search is term voor de verzameling van technieken die toegepast kunnen worden voor het zoeken naar afbeeldingen op internet. Het is dus een vorm van een visuele zoekmachine. Er zijn verschillende manieren en visual search tools die kunnen worden toegepast om in deze doelstelling te voorzien:
- Met behulp van Google Image Search is het mogelijk om een zelfgemaakte foto te gebruiken om op het internet meer informatie te krijgen waar je het item kunt aanschaffen. Als de zoekmachine niet in staat is om exact hetzelfde object te vinden, zullen er vergelijkbare alternatieven worden aangeboden.
- Google Lens is een uitbreiding van image Search. Deze tool is er vooral gericht om je van meer relevante informatie te voorzien over de zelfgemaakte afbeelding.
- Shoppable image ads is een vorm van visueel adverteren op de zoekmachine. Het aanbod die op de afbeeldingen te zien zijn, zijn voorzien van een prijslabel. Dit zijn meteen directe links naar productpagina’s. Op deze manier kan er met meerdere producten tegelijk geadverteerd worden, iets wat zeer goed toepasbaar is op social media platforms als Instagram.
- Pinterest Lens is een vorm van visual search dat gericht is op de visuele- en inspirerende kracht van Pinterest als social media platform. In dit geval zal de visuele zoekmachine niet op zoek gaan naar informatie over een zelfgemaakte afbeelding maar juist naar afbeeldingen die passend hierbij zijn als inspiratiebron.