Short tail zoekwoord
Ook wel: Short tail zoekwoord
Short tail zoekwoorden zijn de wat kortere zoekopdrachten die betrekking hebben op een vrij algemene zoekterm. In de meeste gevallen bestaan short tail keywords hooguit uit twee of drie woorden. Hoe langer de zoekterm wordt, hoe specifieker de zoekvraag is. Langere zoekopdrachten worden long tail keywords genoemd. Het verschil tussen short tail keywords en long tail keywords is eenvoudig te verklaren door het onderstaande voorbeeld:
- Rode fiets → short tail zoekwoord (algemene insteek)
- Rode elektrische fiets voor dames huren in Haarlem → long tail zoekwoord (zeer specifiek gericht op de behoefte)
Waarom het lastiger is om organisch vindbaar te zijn op short tail zoekwoorden
Gezien het feit dat short tail zoekwoorden vaak betrekking hebben op algemene termen, zit hier een hoog zoekvolume op. Dit is gunstig voor websites die op deze zoekwoorden goed vindbaar zijn maar dit is uiteraard een lastigere opgave. Websites die hierin slagen hebben genereren een hoog organisch verkeer naar de website. Dit zijn vaak de grotere websites die veel pagina’s bevatten en waar veel externe links naar toe gaan. Het is echter wel zo dat de website gevonden wordt op een zoekwoord met een algemene insteek. Om nogmaals naar het bovenstaande voorbeeld te refereren: Mensen die een rode fiets willen kopen, op zoek zijn naar informatie hierover of een rode fiets willen huren in bijvoorbeeld Maastricht, zullen direct wegklikken van de website wat de bounce rate niet ten goede komt. Daarnaast komt dit uiteraard het conversieratio niet ten goede. tevens zijn dit de zoekwoorden waarvoor relatief veel betaald moet worden als hierop geadverteerd wordt in Google Ads (SEA) aangezien er op short tail zoekwoorden een hoog zoekvolume zit.