Canonical
De term canonical heeft betrekking op het voorkomen dat er dubbele content op het internet wordt geplaatst. Door het gebruik van een canonical tag of een canonical URL maak je kenbaar aan Google dat je duplicate content plaatst en geef je aan welke URL je in de zoekresultaten wilt laten opnemen. Dit is van groot belang omdat Google gedupliceerde content afstraft. Dit is goed te verklaren omdat Google in geval van duplicate content geen keuze kan maken welke pagina het origineel is en in de zoekresultaten mag worden weergeven.
Duplicate content aangeven met een canonical
Hoewel het geen gewenste situatie is, kunnen er situaties zijn waarbij er gekozen wordt voor duplicate content. Dit kan onder andere het geval zijn bij websites met een verschillend aanbod die wel veel overeenkomsten hebben (bijvoorbeeld alleen een kleurverschil) of in het geval dat je gebruik maakt van verschillende websites om het aanbod onder de aandacht te brengen. Een Canonical URL is een code waarmee wordt aangegeven dat er duplicate content wordt geplaatst. Tevens wordt er aangegeven wat de originele URL is. Hiermee zorg je dat de originele URL de SEO waarde toegewezen krijgt. Bij een WordPress website kun je gebruik maken van de Yoast Plugin om deze instellingen op een eenvoudige manier door te voeren.