PageRank
Ook wel: PR of linkautoriteit
PageRank is onderdeel van het algoritme van Google‘s zoekmachine. ‘Page’ verwijst naar Larry Page, de bedenker van het PageRank-algoritme en samen met Sergei Brin oprichter van Google. Dit algoritme houdt in dat webpagina’s een cijfer van 0 tot 10 krijgen op basis van het aantal externe links. Hoe meer links, hoe hoger de PageRank van een pagina.
Hierbij wegen links vanaf pagina’s die zelf een hoge PageRank hebben zwaarder dan van pagina’s met een lage PageRank. Het principe van PageRank is geïnspireerd op wetenschappelijke publicaties: de autoriteit van artikelen en wetenschappers is afhankelijk van de autoriteit van wetenschappelijke titels en andersom. Een ander woord voor PageRank is linkpopulariteit.
Het uitbreiden van het aantal links (linkbuilding) is een belangrijk onderdeel van zoekmachineoptimalisatie.
In de begindagen was PageRank de grootste factor in de rangschikking van zoekresultaten. Tegenwoordig is de invloed een stuk kleiner en wordt meer gekeken naar de relevantie en context van links. PageRank-waarderingen van websites die op het web circuleren zijn afkomstig van Google’s periodieke publieke export van PageRank, ook wel ‘Toolbar PR’. In het echt rekent Google met een ‘Live PR’, die continu wordt herberekend, meerdere cijfers achter de komma kent en niet openbaar is.