Zoekvolume
Het zoekvolume geeft weer hoeveel zoekopdrachten er zijn van een specifieke zoekterm of zoekwoord. Dit kan weergegeven worden in tijdvakken van bijvoorbeeld een week of maand. Het zoekvolume kan worden gebruikt in adverteren en optimalisatie in de zoekmachine. Wanneer er veel gezocht wordt op een keyword zijn de advertentiekosten vaak hoger. Andersom geldt dus ook dat keywords met een lager zoekvolume minder duur zijn om mee te adverteren. Daarom is het belangrijk een mix te gebruiken van zoekwoorden met een hoog en lager zoekvolume om vindbaar te zijn voor gebruikers met een brede en specifieke zoekopdracht.
Longtail of short-tail keyword
Je kan kiezen om een breed (short-tail) of specifiek (longtail) zoekwoord te gebruiken. Voorbeelden hiervan zijn:
- Short-tail – schoenen
- Longtail – zwarte dames sneakers in Breda
Gebruikers die zoeken op ‘schoenen’ hebben geen specifiek product voor ogen. De kans dat een gebruiker overgaat tot conversie ligt hier lager omdat er veel concurrentie is op dit zoekwoord. Wanneer een gebruiker zoekt op ‘zwarte dames sneakers in Breda’ komen ze sneller terecht bij wat ze zoeken en is de kans op conversie hoger. Met brede zoekwoorden kan je gebruikers binnenhalen die niet specifiek de term invoeren van wat je verkoopt. Zorg ervoor dat je geen zoekwoorden gebruikt die te ver weg liggen van wat je adverteert, anders verlies je veel klanten. Hierdoor ligt het ‘bouncepercentage’ te hoog en geef je onnodig geld uit aan advertentiekosten.
Zoekvolume per onderneming
Als je een kleinere onderneming hebt is het verstandiger om je te richten op Longtail zoekopdrachten. Door langere zoektermen met een lager zoekvolume te gebruiken spendeer je minder kosten aan adverteren en haal je in de meeste gevallen een hogere conversie. Gebruikers die met langere zoektermen zoeken zijn relevanter en doelgerichter. Om zo veel mogelijk potentiële klanten binnen te halen moet je de juiste balans tussen zoekvolume en conversie vinden die past bij jouw onderneming. Grotere ondernemingen hebben meer budget voor adverteren en kunnen daardoor hoger inzetten op short-tail zoekwoorden en een toppositie in Google.