Zoekmachinereputatiebeheer
Ook wel: search engine reputation management (SERM)
Zoekmachinereputatiebeheer of search engine reputation management (SERM) richt zich op de reputatie van personen en bedrijven in zoekmachines. Bij SERM wordt gemonitord welke resultaten er verschijnen bij het zoeken op een de naam van een persoon, merk of bedrijf.
Wanneer er negatieve berichten over een bedrijf of persoon verschijnen in de resultaten kan hierop worden ingespeeld. Een voor de hand liggende methode is het oplossen van klachten in de hoop dat de negatieve verhalen vervolgens worden verwijderd of aangevuld met de geboden oplossing.
Een negatieve reputatie in zoekmachines kan ook worden genuanceerd door hier positieve berichten tegenover te stellen. Uiteraard is het af te raden om valse positieve recensies op het internet te plaatsen, maar het staat een bedrijf of persoon vrij om profielen aan te maken binnen sociale media en nieuws en persberichten te verspreiden. Ook kunnen bestaande positieve berichten over een bedrijf hoger in Google worden gebracht door er voor te zorgen dat er vaker gelinkt wordt naar deze pagina’s.