Voice Commerce
Als gevolg van de welbekende ‘voice assistants’, is het nieuwe Voice Commerce ontstaan. Voice Commerce gebruik net als de Google Assistant of Alexa gebruik van spraakherkenningstechnologie. Om stemmarketing of voice-commerce te gebruiken is er alleen een stem assistent en spraak gestuurd apparaat nodig. Er is de afgelopen jaren een stijgende populariteit van spraak gestuurde apparaten zoals Google Home en Amazon Echo gebleken. Hierdoor is het aantal bestellingen die plaatsvonden via voice-commerce ook gestegen.
Voordelen van Voice Commerce
Het voordeel van voice-commerce is het gebruiksgemak. Apparaten met spraakbesturing worden meestal gebruikt voor allerlei activiteiten. Om bijvoorbeeld naar muziek te luisteren, temperatuur te regelen, het zoeken van informatie en uitvoeren van alledaagse activiteiten. Onder alledaagse activiteiten valt onder andere het online bestellen van verschillende goederen. Hierom ligt er een grote kans voor de e-commerce wereld bij spraaktechnologie. Een aantal voorbeelden van voice-commerce zijn:
- Gebruiksgemak: Men kan 24/7 iets bestellen door te spreken tegen een spraakgestuurd apparaat
- Snelheid: Bij voice-commerce hoeft er niet ingelogd worden om iets te bestellen waardoor bestellen sneller is dan eerst
- Personalisatie van de koopervaring: Gebruikers van spraakherkenningsapparaten communiceren meer met deze apparaten. Hierdoor wordt er meer informatie verzameld om de klantervaring te kunnen optimaliseren
Voordelen van Voice Commerce
Aan de andere kant van deze opkomende technologie zitten ook wat obstakels. Eén van deze obstakels is de taalbeperking. De technologie is nog niet zo ver vooruit dat het elke unieke stem, accent en intonatie te herkennen. Momenteel is de Engelse taal de meest ontwikkelde en nauw ontwikkelde taal in spraaktechnologie. Aangezien de Google Home en Amazon Echo in steeds meer landen beschikbaar is moeten de taalontwikkeling ook groeien.
Het tweede obstakel is het tekort aan vertrouwen. Mensen snappen nog niet helemaal hoe spraakherkenning werkt en vertrouwen de technologie nog niet helemaal. Maar er kan met zekerheid verwacht worden dat deze problemen opgelost gaan worden. Zeker aangezien voice-commerce de nieuwe manier van online bestellen wordt.