Keywordonderzoek
Ook wel: zoekwoordonderzoek, keyword research of zoektermenonderzoek
Bij een keyword-onderzoek wordt onderzocht op welke woorden potentiële klanten van een bedrijf zoeken. Met hulpmiddelen als de Adwords Keyword Planner kan ook worden ingeschat hoeveel zoekverkeer deze keywords hebben. Ook Google Trends is een waardevolle tool bij het uitvoeren van een zoekwoordenonderzoek.
Aan de hand van een zoekwoordenonderzoek kun je bepalen op welke termen je gevonden wilt worden. Naast het vinden van relevante zoektermen en het analyseren van hun zoekvolume wordt in veel keywordonderzoeken ook gekeken op welke termen de concurrentie wordt gevonden in Google.
De uitkomsten van een keywordonderzoek kunnen worden gebruikt om de webteksten te verbeteren voor een betere vindbaarheid of voor het plannen van een campagne om te adverteren in zoekmachines. Door te zorgen dat termen voldoende worden gebruikt in de teksten van de website en door de zoekwoorden toe te voegen aan een advertentiecampagne.
De termen die uit een zoekwoordenonderzoek naar voren komen hoeven zich niet te beperken tot enkele woorden. Het meeste zoekverkeer bestaat uit zoekopdrachten die uit twee of meer woorden bestaan. In de praktijk is het makkelijker om voor combinaties van zoekwoorden bovenaan te komen. Behalve dat optimaliseren voor de longtail meer verkeer oplevert, zijn deze bezoekers vaak ook interessanter: een slagerij uit Helmond heeft méér aan bezoekers die binnenkomen via “slager helmond” dan via de zoekterm met landelijke concurrentie “slager”.