Instappunt
Het instappunt gaat over de pagina waarop een bezoeker arriveert op jouw website. Dit kan de hoofdpagina zijn, maar vaak is dit niet het geval. Wanneer een gebruiker de domeinnaam intypt zal deze waarschijnlijk via de hoofdpagina binnenkomen. Maar wanneer iemand zoekt naar een specifiek onderwerp kan het zijn dat de bezoeker arriveert via een aansluitende subpagina.
Door SEO in te zetten kun je ervoor zorgen dat de juiste pagina van je website gevonden wordt bij bepaalde zoekopdrachten. Het doel is natuurlijk om alle pagina’s van de website zo te optimaliseren dat deze bovenaan de zoekresultaten komen te staan bij de zoekopdracht. Om hiervoor te zorgen kun je gebruik maken van een SEO-specialist. Daarnaast kan er via betaald verkeer (SEA) ook gezorgd dat je pagina bovenaan de zoekresultaten komt te staan.
Het inzien van instappunten
Via Google Analytics is het mogelijk om de instappunten van bezoekers in te zien. Hier kan bekeken worden waar de bezoeker is ingestapt op de website in een bepaalde periode. Stel dat je een bepaalde pagina niet per se bij de zoekresultaten wilt, kun je een nofollow tag plaatsen. Deze zorgt ervoor dat de pagina niet geïndexeerd wordt door zoekmachinebots. Dit zijn pagina’s zoals:
- Reactieformulieren
- Downloadpagina’s
- Het winkelmandje
Deze pagina’s zijn wel van belang voor je website vanwege hun functie. Maar zijn niet van belang voor de zoekresultaten. Hier zou je dus een nofollow tag kunnen plaatsen. Als je websitestructuur goed gebouwd is komen bezoekers vanzelf op deze pagina’s uit. In het geval van een webshop heb je het liefste dat een bezoeker binnenkomt via de productpagina van de zoekopdracht. Dus als een gebruiker zoekt op bijvoorbeeld ‘groot tapijt’ komt deze uit op de pagina met tapijten. Door de SEO te optimaliseren komt jouw website hoog in de zoekresultaten waardoor de gebruiker op jouw link klikt. Vervolgens hoop je dat de bezoeker naast een tapijt nog andere artikelen koopt en vervolgens bij het winkelmandje afrekent. Samen met een goede websitestructuur en SEO zorg je ervoor dat de bezoekers binnenkomen via de daarvoor bedoelde instappunten.