Google Tag Manager
Google Tag Manager is een Google tool die het mogelijk maakt HTML in je website te injecteren. Je kan Google tag Manager implementeren op je website door de Google Tag code op elke pagina van je website te plakken na de <body> tag. Vervolgens kan je in het dashboard van Google Tag Manager zonder kennis van programmeren zelf code toevoegen aan je site. Denk hierbij aan codes van analytische tools zoals die van Google Analytics en Hotjar, marketing automation software van Salesforce, Marketo en Hubspot en tenslotte ook remarketing ‘pixels’ van Facebook, LinkedIn, Adwords en Twitter.
Voordelen Google Tag Manager
Naast het zelf toevoegen van code aan je site zijn er nog een aantal voordelen van Google Tag Manager:
- Plaats één stukje code in plaats van een grote collectie externe pixels en codes
- Er is geen nood meer om een programmeur in te schakelen
- Google Tag Manager maakt je website meer betrouwbaar
- Er is een veelzijdige gratis variant
Als er een code slecht geïmplementeerd wordt kan een site crashen. Google Tag Manager geeft de mogelijkheid eerst te testen voordat je live gaat. Als je werkt met marketing automation software met eigen landingspagina’s of een grote hoeveelheid pagina’s op je site kan je in de war raken of je de juiste codes hebt geplaatst. Google Tag Manager help je website overzichtelijk te maken terwijl je geld bespaart.
Google Tag Manager pakketten
Er zijn twee varianten van Google Tag Manager. De kosteloze Tag Manager en de Tag Manager 360. De gratis variant is meer geschikt voor kleine tot middelgrote bedrijven of individuele gebruikers. De Tag Manager 360 is daarentegen geschikt voor grote ondernemingen die alle mogelijkheden willen benutten die aangeboden worden. Bij de 360 variant kan je onbeperkte werkruimten voor gelijktijdige tagprojecten inrichten, waar de gratis variant maximaal 3 ruimtes aanbiedt. Daarnaast kan je gebruik maken van goedkeuringsflows en zones voor grootschalige invoermogelijkheden en gecontroleerde toegang tot taggen. Om het Google Tag Manager 360 pakket aan te schaffen kan je contact opnemen via het Google Marketing Platform.