Content
Ook wel: copy of kopij
De inhoud van een website noemen we ook wel content. De content omvat alle teksten, afbeeldingen, video’s en eventuele overige inhoud van een internetsite.
Content omvat de boodschap die met een website overgebracht moet worden. Deze kan puur informatief zijn, of bijvoorbeeld bedoeld om een product of dienst te verkopen. Behalve de inhoud zelf is de vorm bepalend voor de effectiviteit van de content.
Contentbeheer en tools
Veel websites maken gebruik van een contentmanagementsysteem (CMS) om hun inhoud eenvoudig te beheren. Om ervoor te zorgen dat bestanden zoals afbeeldingen en downloads snel laden, wordt vaak een content delivery network (CDN) ingezet. Voor bedrijven die regelmatig nieuwe content publiceren, kan het handig zijn om een contentkalender te maken. Hiermee kunnen publicaties op de website en sociale media overzichtelijk worden ingepland en gecoördineerd.
Content en online vindbaarheid
De content van een website is tevens een belangrijke factor voor de vindbaarheid van een site in zoekmachines als Google. Deze zoeken continu het internet af op zoek naar nieuwe informatie. De content helpt hierbij om te bepalen waar een website over gaat. Vandaar dat wel wordt gezegd: “content is king”. Wanneer een identieke tekst op meerdere webpagina’s verschijnt dan is er sprake van duplicate content.
Een fysieke reproductie van een boek, document, film of muziekstuk wordt hard copy genoemd.