Google Web Stories
Google is nu ook begonnen met Web Stories genaamd, Google Web Stories. Tot nu toe kennen we Web Stories alleen van social media platformen. Stories zijn een vorm van tikbare content zoals foto’s, video’s en/of teksten die op een pagina een verhaal vormen. Op de platformen Instagram, Snapchat en Facebook blijft deze content 24 uur staan, maar dit is bij Google Web Stories niet het geval. Google Web Stories zijn zichtbaar in de zoekmachine van Google als ze goed geoptimaliseerd zijn. Dit is omdat ze relevante informatie bevatten voor bepaalde zoekopdrachten. Op deze manier kunnen jouw Google Web Stories op lange termijn veel verkeer naar je website trekken.
Google Web Stories voordelen
Als ondernemer zijn er een hoop voordelen te halen uit Google Web Stories. We zetten ze hier voor je op een rijtje:
- Het is ideale smartphone content – De slides werken op AMP-technologie en zijn verticaal, waardoor ze snel laden op telefoons
- De verhalen kunnen op meerdere pagina’s hergebruikt worden omdat je ze kunt embedden
- Deel op een moderne manier content met de doelgroep
- De verhalen zijn interactief – Kijkers kunnen klikken, luisteren en kijken waardoor de gegeven informatie beter blijft hangen
- Het is een handige plugin – De verhalen zijn goed te indexeren en te ranken in de zoekresultaten
- Het weergeeft wat je wilt vertellen of aanbiedt aan potentiële klanten op een visuele manier
Google Web Stories bouwen
Het maken van Google Web Stories gaat heel makkelijk voor websites die via WordPress zijn gemaakt. Google heeft hiervoor een speciale bèta-plugin ontwikkeld. Als je website is gebouwd in een ander programma zijn er andere manieren om Web Stories te maken. Omdat de verhalen werken via AMP-technologie is het mogelijk stories te maken voor verschillende CMS systemen. Om de verhalen vervolgens aantrekkelijk te maken kun je op een aantal aspecten letten:
- Gebruik van afbeeldingen, video’s en gifjes voor visuele aantrekkelijkheid
- Tekst en audio combineren voor het delen van bijvoorbeeld extra informatie
- Animaties en interactie toevoegen, zoals een productlink, voor snelle service
Probeer ook te letten op de SEO vriendelijkheid van je Stories. Verwerk de juiste keywords, linkjes, tekst en titels in de verhalen om beter vindbaar te zijn voor Google en bezoekers.