E-A-T
De afkorting EAT is sinds de opkomst van SEO tevoorschijn gekomen. Ondanks dat de term al langer bestaat is deze sinds de grote update van het Google algoritme in 2018 weer in de spotlight gezet. EAT staat voor drie pijlers in het Google algoritme die ervoor zorgen dat je website hoog in de zoekresultaten komen te staan. Deze pijlers bestaan uit Expertise, Autoriteit en Betrouwbaarheid (Trust).
De grote concurrentie van websites heeft ervoor gezorgd dat je een goede website moet hebben om organisch verkeer te verkrijgen. Door de EAT pijlers als drijfveer te behouden voor je site verkrijg en behoud je sneller een hoge plek op Google. De update die in de zomer van 2018 door Google werd doorgevoerd had een aanzienlijke impact. Eerste instantie werd er voornamelijk gekeken naar de EAT van de website. Dit is nog steeds het geval, alleen worden ook de EAT-makers van de inhoud beoordeeld. Hiermee wil Google zien wie de auteur is van de belangrijkste inhoud van een pagina.
EAT voor het Google Algoritme
Zowel auteur als website moeten dus EAT implementeren. Om als auteur een EAT-waardige inhoud te produceren kun je kijken naar waar de doelgroep op zoek is. Geef wat ze zoeken, of zelfs beter. Door een zoekwoordenonderzoek te doen leer je de intentie van de zoeker te begrijpen. Er zijn een aantal tips om ervoor te zorgen dat je EAT zo goed mogelijk implementeert:
- Expertise: Het plaatsen van referenties versterkt de expertise over het onderwerp. Voor auteurs is dit ook van belang. Een medisch artikel dat geschreven is door een arts betekent een beter expertisevlak.
- Authority: Het gezag gaat over hoe de beoordelaars de kwaliteit van de inhoud en bredere site beoordelen. Dit is zowel Google als bredere beoordelingen van recensentenwebsites. Als auteur gaat gezag om de hoeveelheid citaties hij/zij heeft. Des te vaker hun werk geciteerd wordt des te meer autoriteit de auteur heeft.
- Trust: De website heeft verschillende validatiegegevens nodig om de betrouwbaarheid te verhogen. Hierbij kun je denken aan een ‘Over ons’ pagina, links over de klantenservice en transactionele veiligheid. Het vertrouwen ligt bij de auteur weer op de citaten en hoe goed de inhoud geschreven is.