404-pagina
Iedereen kent wel de irritatie die naar boven komt als je op een 404-pagina terecht komt. Maar een 404-pagina kan geoptimaliseerd worden zodat deze irritatie voorkomen wordt. In dit blog kom je erachter wat een 404-foutmelding kan betekenen voor je SEO, hoe deze pagina geoptimaliseerd kan worden, hoe je ze opspoort en vervolgens oplost. Maar hoe belandt een bezoeker op een 404-foutmelding?
Een gebruiker komt op een 404-pagina terecht wanneer hij of zij een niet bestaande pagina probeert te bereiken. Een 404 is een statuscode of foutmelding afkomstig van de server. De server geeft deze code aan de browser (Internet Explorer of Chrome). Een goede 404-pagina zorgt ervoor dat de bezoeker doorklikt naar een werkende pagina op je website. Een slechte 404-pagina zorgt ervoor dat bezoekers je website verlaten en op zoek gaan naar werkende websites. Daarnaast kosten pagina’s met foutmeldingen ook crawlbudget voor Google.
Waar vind je de 404 foutmeldingen?
De locaties achterhalen op je website waar een 404-pagina wordt getoond kan op twee manieren:
Deze crawler tools gaan langs je website, net als crawlers van Google of Bing zoekmachines. De 404-pagina’s worden vervolgens gesorteerd onder statuscodes (response codes) als ‘client error’ of ‘broken pages’. In Google Search Console slaat Google alle foutmeldingen op die haar crawlers tegenkomen tijdens het indexeren van de website. Op GSC zie je vaak meer informatie dan op andere crawler tools, aangezien Google veel breder crawlt. Het kan namelijk zijn dat Google op een pagina terecht komt die niet meer bestaat. Externe links zijn links naar jouw website vanaf een andere website. Je kan de locatie van deze links ook terugzien in GSC.
404-foutmeldingen controleren
Binnen Google Search Console kunnen gedateerde foutmeldingen staan. Het is verstandig de foutmeldingen te controleren omdat deze mogelijk niet meer bestaan. Dit handmatig doen is een eeuwigheid aan werk. Gelukkig zijn er nog andere opties:
- De hele batch resetten – De lijst met foutmeldingen begint weer op nul en oude foutmeldingen bestaan niet meer. Dit is niet de meest tactische methode.
- Alle foutmeldingen downloaden en controleren – Je kan de lijst binnen GSC downloaden en vervolgens door Screamfrog halen. Hieruit wordt zichtbaar welke wel gecontroleerd zijn en welke niet.
Optimalisatie 404-pagina
Je kunt een 404-pagina zo optimaliseren dat bezoekers die hier terecht komen niet gelijk wegklikken. Hier volgen een aantal tips:
- Schrijf een vriendelijk (humoristisch) bericht
- Bied een contactformulier aan en vermeld de belangrijkste contactgegevens
- Vertoon links naar de belangrijkste pagina’s van je website, dit kunnen de meest gelezen categorieën zijn
- Vertoon links naar de belangrijkste producten of blogs op je website
- Probeer de 404-pagina hetzelfde thema te geven als je website, zodat bezoekers minder snel door hebben dat het een foutmelding is, dit verlaagt het bouncepercentage