bouncepercentage verlagen google analytics

Bouncepercentage in Google Analytics: 5 simpele tips om je bounce rate te verlagen

Als je een ook maar een beetje hebt zitten neuzen in je Google Analytics, heb je het bouncepercentage ongetwijfeld voorbij zien komen.

Maar wat is dat nou precies?

Hoe moet je het interpreteren en, belangrijker nog, hoe oefen je invloed uit op dat getal?

Laten we eens dieper ingaan op de bounce rate in Google Analytics en een paar simpele manieren om het percentage te verlagen.

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat op een bepaalde pagina op je website terecht komt en via diezelfde pagina je website weer verlaat.

Zonder door te klikken naar een tweede of andere pagina, dus.

Een hoog bouncepercentage impliceert doorgaans dat de desbetreffende pagina je bezoekers niet genoeg overtuigt van je call-to-action.

Of dat nou gaat om het kopen van een product, het aanvragen van een offerte, het inschrijven voor je nieuwsbrief of het downloaden van een whitepaper.

Goede vs. slechte bounce rate

Je zou het misschien niet denken, maar een hoge bounce rate is niet altijd slecht!

In sommige gevallen is het logisch of zelfs goed om een hoog bouncepercentage te hebben.

Een one-page website heeft bijvoorbeeld per definitie hoog bouncepercentage (er zijn immers geen pagina’s om naar door te klikken), maar kan toch behoorlijk effectief zijn in het binnenhalen van leads.

Variabelen als sessieduur zijn dan meer van belang.

one page vs normale website

One-page website vs. een reguliere website (Bron: https://devrix.com/tutorial/one-page-vs-multi-page-website/)

Soms zijn pagina’s simpelweg bedoeld om antwoord te geven op een vraag.

In dat geval komen bezoekers met die vraag via Google op je pagina en vinden daar precies het antwoord wat te zoeken, om vervolgens je site weer te verlaten: een hoog bouncepercentage en toch blije bezoekers.

Maar, pagina’s die bedoeld zijn om mensen door te laten klikken moeten het liefst wel een zo laag mogelijke bounce rate hebben.

Denk daarbij aan je homepage, diensten- en productpagina’s of andere landingspagina’s.

Voor die pagina’s geef ik je vandaag wat tips.

Tips waarmee je je bouncepercentage kunt proberen te verlagen en veel voorkomende bounce-verhogers die je even moet checken.

1. Verbeter de user experience

Bij het verlagen van het bouncepercentage denk je misschien al gauw aan conversie optimalisatie.

Aan psychologische trucjes die je toe kunt passen om mensen te laten klikken op je knop.

En terecht hoor, maar vaak vergeet men eerst de user experience te checken.

Als de gebruikservaring van de pagina’s of je website in het algemeen niet goed is, gaan je bezoekers weg.

Ongeacht of je nu een geweldige pagina hebt gemaakt.

Zorg er bijvoorbeeld voor dat je website snel laadt, zodat bezoekers je website niet al verlaten voordat-ie überhaupt geladen is.

Check je navigatie en menu’s om er zeker van te zijn dat mensen makkelijk (en het liefst met zo min mogelijk moeite) andere pagina’s van je website kunnen bezoeken.

Bekijk ook of alle content op je website goed te lezen is op alle mogelijke schermen: smartphones, tablets en laptops.

Gebruik desnoods wat heatmapping op je website, zodat je precies kunt zien hoe bezoekers omgaan met de pagina’s op je websites.

Hotjar heatmap voorbeeld

Voorbeeld van een heatmap van Hotjar

2. Match je content met de intentie

Een andere factor die je bounce rate enorm verhoogt is een mismatch tussen intentie van de bezoeker en je content.

Probeer te achterhalen wat bezoekers precies willen weten als ze een bepaalde term in Google invoeren en op je pagina klikken.

Wanneer je ze niet geeft wat ze willen of wanneer je de beloftes uit je meta-description niet waar kan maken, zijn bezoekers in een mum van tijd weer verdwenen.

En dat wilt niemand.

3. Gebruik multi-media

Maak handig gebruik van foto’s, video’s, infographics of andere afbeeldingen om je pagina wat aantrekkelijker te maken.

Bij het aanblik van grote lappen tekst klikken je bezoekers immers al gauw op het kruisje rechtsboven.

Breek je alinea’s dus op in kleinere stukjes (meer leesbaarheid!) en breek met al die lettertjes door wat visuele elementen toe te voegen.

Bovendien blijven ze daardoor wat langer hangen op je website en raken ze meer en meer geëngageerd met je content.

Kortom, een grotere kans dat ze meer van je willen weten … en doorklikken.

4. Optimaliseer je call-to-action

Ik heb het er net al even over gehad: de call-to-action (CTA).

Het is het stukje tekst, de knop of het formulier waarvan je wilt dat bezoekers erop klikken of invullen.

Maar dat doen ze niet zomaar.

Ten eerste moet je ervoor zorgen dat je je CTA niet ‘begraaft’.

Check of-ie duidelijk genoeg in beeld is en laat ‘m desnoods meer opvallen met meer witruimte eromheen, een contrasterende kleur en/of een prominente (maar logische!) plek.

Denk daarbij ook goed na over je ‘aanbieding’.

Waarom zouden bezoekers op je knop moeten klikken of drukken?

Is dat wel goed genoeg voor mensen om hun gegevens in te laten vullen?

En tot slot, gebruik die psychologische trucjes waar ik het straks over had in je voordeel.

Je leest hier hoe je die in kunt zetten op je website.

Voorbeeld van het optimaliseren van je actieknoppen. (Bron: https://www.crazyegg.com/blog/call-action-buttons/)

5. Laat externe links openen in nieuwe tabbladen

Sommige pagina’s hebben externe links (links naar andere websites).

Dat is helemaal niet erg, want daarmee laat je zien dat je het beste voor hebt met je bezoekers.

En ook Google waardeert het gebruik van externe links.

Echter, diezelfde links verlagen je bouncepercentage nou niet bepaald, want je geeft je bezoekers een extra optie om je site te verlaten.

Daarom kun je de pagina’s waar je externe links naar verwijzen beter in een nieuw tabblad laten openen.

Op die manier blijven bezoekers, het zij op de achtergrond, nog gewoon op je website.

Bouncepercentage verlagen & conversies verhogen

Het verlagen van je bouncepercentage gaat nagenoeg hand in hand met het verhogen van je conversies (en dus je omzet).

Check je bouncepercentage in Google Analytics daarom regelmatig, ontdek de pijnpunten van je website en werk aan betere pagina’s met bovenstaande tips!

Heb je daar liever wat hulp bij?

Dan weet je me te vinden ;-).

Recente blogs

12 december 2019
Also Asked- een veelbelovende tool op het gebied van content

Also Asked: een veelbelovende tool op het gebied van content

De kans is groot dat, wanneer je met het creëren van content bezig bent, je Answer The Public wel kent. Klopt dat? Als je antwoord ‘Ja, dat vind ik een fijne tool’ is, dan moet je Also Asked ook absoluut kennen. Is het antwoord ‘Nee, wat is dat?’, dan moet je overigens ook zeker eens kennismaken met deze tool! Waarom dat zo is, wat Also Asked is en hoe je de tool gebruikt vertel ik je hieronder.
9 december 2019
15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

15 beste zoekwoorden onderzoek tools [Gratis + betaald]

Het doen van een zoekwoorden onderzoek staat of valt met de technieken en de tools die je gebruikt. Mocht je die technieken niet eigen zijn of niet over de juiste tools beschikken, dan kan het maar net zo zijn dat je geen juiste data krijgt, niet de beste zoekwoorden achterhaalt of misschien wel helemaal geen termen vindt. En omdat ik zeker weet dat jij heel benieuwd bent welke zoekwoorden onderzoek tools er allemaal te vinden zijn, heb ik de 15 beste gratis en betaalde programmaatjes voor je op een rijtje gezet. In willekeurige volgorde.
2 december 2019
pitchground review

Pitchground review: levenslange software deals met hoge kortingen?

Van kortingen houden we allemaal. Zeker als de kortingen kunnen oplopen tot wel 95%! En helemaal als je het product dan twee weken mag testen en het vervolgens zonder reden mag retourneren. Nou, als dat je interessant lijkt … dan moet je Pitchground eens proberen. Met Pitchground kan je software en tools aanschaffen met extreme kortingen. Pitchground is de grootste concurrent van dealtjessite AppSumo. Daar heb ik al eerder een review over geschreven. Hoog tijd om je ook alles te vertellen op Pitchground in deze review. Appsumo heb ik al eerder onder de loep gelegd, dus het is ook hoog tijd dat ik ook Pitchground review en je alles vertel over het platform!
2 december 2019
Handleiding klikken op mailadres meten

Handleiding: Klikken op e-mailadres meten als conversie in Google Analytics

Het meten van het succes van je website of webshop staat of valt met de conversies. Dat kan een verkoop zijn, het downloaden van een e-book, maar ook contact met je opnemen. En dat contact opnemen kan op een aantal manieren. Door bijvoorbeeld op het telefoonnummer binnen je website te klikken of door op het e-mailadres te klikken binnen je website. Dit blog gaat over die laatste, want ik ga je laten zien hoe je met behulp van Google Tag Manager en Google Analytics dit kan doen.

Laat je e-mailadres achter en ik zorg ervoor dat jij zelf meer omzet en bezoekers gaat genereren !

Daniel Kuipers
Daniel Kuipers
Ik ben een online marketeer. Eentje met passie. Ik ben gek op social media, SEO en SEA. Kortom, het internet stroomt door mijn aderen.

4 Comments

  1. Nathan Veenstra schreef:

    Een “bouncepercentagegeheim”: je kunt je bouncepercentage verlagen zonder iets aan je website te veranderen. Want hoewel het bouncepercentage standaard gebaseerd is op een enkel paginabezoek, kun je aanpassen hoe het bouncepercentage berekend wordt. Wanneer je een bepaalde bezoekduur of scrollen op de pagina (bijvoorbeeld tot 2/3e) instelt als doel, is er geen bounce wanneer dat doel behaald wordt.

  2. Gerben schreef:

    Hoi Daniel, mooi artikel, vaak nog onbekend idd! Een dive-deeper in bounce en google analytics. Je kunt als je aan event tracking doet (uitgaande links, social media sharing, youtube video views, etc) zelf instellen of een event-klik jouw website-bounce beinvloedt. Je kunt hem dus zelf maken en breken. Als je de scroll-meting zo inricht dat dit invloed heeft op je bounce, komt je bounce op ca 0% uit. Je komt het nog wel eens tegen in google analytics accounts. Je moet dus goed weten hoe de metingen in analytics zijn ingericht. Ik doe vaak een volledige google analytics implementatie, en doen moet je (in overleg met de klant) bepalen welke kliks de bounce wel en welke kliks de bounce niet mogen beinvloeden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *