A-merk
Een A-merk is een merkartikel met een grote naamsbekendheid en een hoge kwaliteitsbeleving. A-merken hebben hun bekendheid en toonaangevende reputatie te danken aan landelijke reclamecampagnes en doordat veel aandacht wordt besteed aan de reputatie en beleving van het merk.
Consumenten die voor A-merken kiezen doen dit vaak omdat zij zich kunnen identificeren met het merk en zullen niet gauw overstappen naar een ander merk.
Deze doelgroepen zijn bereid om vanwege hun reputatie een hogere prijs voor A-merkproducten te betalen. De grotere marges die dit oplevert zijn ook noodzakelijk om de marketingactiviteiten te kunnen bekostigen en te kunnen blijven investeren in het merk.
Naast A-merken bestaan er ook B-merken en C-merken. Deze producten zijn vrijwel identiek aan die van A-merken maar in de strategie speelt concurrentie op prijs een grotere rol dan merkbeleving, al dan niet met concessies ten aanzien van kwaliteit en verpakking. Onder deze concurrerende merken vallen ook de huismerken.