Aankoopintensiteit
De aankoopintensiteit is het aantal artikelen dat een klant gelijktijdig van een product verkoopt. Anders gezegd is de aankoopintensiteit het aantal gekochte exemplaren binnen één transactie.
Een hoger aantal afgenomen exemplaren binnen dezelfde aankoop heeft als voordeel dat een winkel of leverancier verzekerd is van de bijbehorende omzet. Doordat de klant langer vooruit kan met zijn voorraad komt hij in de tussentijd niet in de verleiding om voor een herhalingsaankoop voor een concurrent te kiezen. De afname van grotere volumes tegelijk kan de bedrijfskosten per transactie ook verlagen (denk aan personeel, distributie en marketing).
Er kan op verschillende manieren op verhoging van de aankoopintensiteit worden gestuurd, waaronder:
- Structureel kwantumvoordeel in de vorm van staffels, waarbij bij de afname van meer exemplaren een korting wordt gegeven;
- Tijdsgebonden kortingsacties, waarbinnen de klant wordt verleid een groter aantal artikelen af te nemen doordat dit alleen in de actieperiode voordeel oplevert;
- Ook de grootte van verpakkingen kan klanten beïnvloeden hoeveel exemplaren in één keer aan te schaffen. Van kleinere verpakkingen zullen er meer moeten worden gekocht om op dezelfde hoeveelheid uit te komen. Een grotere verpakking dwingt om méér van een product in één keer te kopen. Ook hierbij speelt prijspsychologie een rol; wanneer de klant keuze heeft uit verschillende groottes worden kleinere verpakkingen vrijwel altijd relatief duurder geprijsd dan duurdere.
De totale hoeveelheid die een klant in een zekere periode van een product koopt wordt het aankoopvolume genoemd. De aankoopfrequentie is het aantal aankoopmomenten waaruit dit is opgebouwd.