URL structuur
Een goede URL structuur op een website is zo simpel mogelijk. In plaats van een hoop onduidelijke letters en cijfers hoort een URL uit leesbare woorden te zijn opgebouwd. Dit helpt zoekmachines met het lezen van de URL en te begrijpen waar de link over gaat. Daarnaast helpt een duidelijke URL structuur bezoekers met het begrijpen waar ze zich bevinden op jouw website. Voorbeelden hiervan zijn:
- Een goede URL: http://www.domein.nl/tablets-covers
- Een slechte URL: http://www.domein.nl/index.php?id_sezione=660=sid&8fv7bc912g43wsa6f849f730d2
Goede URL structuur
Naast het gebruik van duidelijke woorden in de URL is interpunctie ook belangrijk voor de structuur. Op deze manier kun je betere verdelingen maken binnen de subcategorieën op de website. Hiervoor pakken we weer het voorbeeld van een website waar tablets verkocht worden. Waarschijnlijk is er een hoofdcategorie voor tablets, wat er zo uit zou kunnen zien:
http://www.domein.nl/tablets
Subcategorieën zoals covers, screenprotectors en andere accessoires zouden er zo uit kunnen zien:
http://www.domein.nl/tablets-screenprotectors
Daarnaast is het belangrijk te letten dat je het ‘-‘ teken gebruikt in plaats van het ‘_’ teken. Zoekmachines zien namelijk woorden met een lage streep ertussen als één woord. Dus http://www.domein.nl/tablets_screenprotectors zal alleen gevonden worden als er wordt gezocht op “tablets_screenprotectors”. Wanneer er gezocht wordt op “tablets-screenprotector” of “tablets-screenprotectors” zal de URL http://www.domein.nl/tablets-screenprotectors gevonden kunnen worden. Ook kan het gebruik van hoofdletters problemen opleveren. http://www.domein.nl/Tablets-Screenprotectors geeft namelijk een andere locatie dan http://www.domein.nl/tablets-screenprotectors.
URL structuur tips
Om de SEO en leesbaarheid van je URL structuur te verbeteren zijn er nog een aantal tips om rekening mee te houden:
- Korter is beter – De maximale lengte van een URL zou rond de 50/60 tekens moeten liggen. Dit helpt de gebruiksvriendelijkheid en bezoekerservaring op de website
- Www-versie gebruiken – Maak een keuze tussen wel of niet een www-versie voor je URL. Anders gaan zoekmachines beide versies indexeren
- Beperk de 301 redirects – Een redirect chain is een aaneenschakeling van meerdere 301 redirects aan elkaar. 301 redirects creëren verwarring voor bezoekers en zoekmachines omdat ze van hop naar her worden gestuurd
- Let op overspammen van zoekwoorden – Te veel zoekwoorden in de URL zorgen voor een negatief signaal bij zoekmachines waardoor je pagina lager scoort in de zoekresultaten