Nofollow
Ook wel: rel=”nofollow”
Door hyperlinks een html-attribuut rel=”nofollow” toe te kennen, worden zoekmachines verzocht de link niet mee te nemen in hun algoritmes voor het rangschikken van zoekresultaten, zoals PageRank.
Zoekmachines gebruiken links op het web om nieuwe pagina’s te ontdekken en de autoriteit van deze links te bepalen. Zij zien het plaatsen van een link als een signaal dat de gelinkte pagina de moeite waard is.
Wanneer er sprake is van een financiële tegenprestatie, zoals bij het tegen betaling plaatsen van een tekstlink, kan dit worden gezien als een poging om de zoekresultaten te manipuleren. De webmasterrichtlijnen van zoekmachines roepen webmasters daarom op om aan betaalde links het attribuut rel=”nofollow” toe te voegen, zodat betaalde links eenvoudig genegeerd kunnen worden.
Wanneer toch betaalde links worden geplaatst zonder nofollow, riskeren zowel de gelinkte site als de site waar de link staat een penalty.
Door SEO-professionals wordt de nofollow soms ook wel gekscherend linkcondoom genoemd.