Meervoudige distributie
Ook wel: multikanaaldistributie of multichannel distribution
Bij meervoudige distributie worden dezelfde producten via twee of meer verschillende afzetkanalen aangeboden aan meerdere marktsegmenten. Hierdoor kan het marktbereik worden vergroot en het omzetpotentieel worden verhoogd. Door het vergroten van het bereik kan tegen lagere marketingkosten meer winst worden gemaakt.
Een voorbeeld van meervoudige distributie is een merk van cosmeticamerk dat producten zowel in supermarkten, via drogisterijen, online als door schoonheidsspecialisten laat verkopen. In dit voorbeeld vormen het winkelpubliek, de online shopper en de klanten van een schoonheidssalon verschillende doelgroepen.
Doordat de doelgroepen van de verschillende distributiekanalen kunnen overlappen kunnen er conflicterende belangen ontstaan. Dit geldt met name bij indirecte distributiekanalen. Winkelketens en ondernemers maken kosten voor lokale service in de vorm van winkelpanden en personeel maar kunnen maar moeilijk op prijs concurreren met de efficiënter georganiseerde webshops die in dezelfde vijver vissen. Dienstverleners die een artikel als bijproduct verkopen zullen er een hogere marge op willen maken dan winkels die zich focussen op grotere volumes.
Twee afzetkanalen inzetten voor een marktsegment is duale distributie.
Net als multichannel distributie verloopt ook marketing vaak via meerdere kanalen. Bij multichannel marketing worden meerdere mediavormen ingezet. Het vakgebied trademarketing houdt zich bezig met marketingactiviteiten gericht op het verhogen van de vraag en zichtbaarheid binnen externe kanalen.