B-merk
Ook wel: prijsmerk
Een B-merk is een merkartikel met een minder grote naamsbekendheid en lagere kwaliteitsbeleving dan een A-merk. De producten van B-merken zijn vaak sterk geïnspireerd of zelfs rechtstreeks geïmiteerd van A-merkproducten. Desondanks wordt er meer aandacht besteed aan het opbouwen van een reputatie en merkbeleving dan bij C-merken.
Een belangrijke reden waarom consumenten kiezen voor B-merken is de prijs. Doordat er minder tot geen reclame voor wordt gemaakt is de consumentenprijs doorgaans lager dan die van A-merken. Het verschil bedraagt gemiddeld zo’n 20%. De meeste B-merkproducten doen ondanks de lagere prijs en populariteit in kwaliteit niet onder van hun bekendere tegenhangers.
Niet zelden komen B-merkproducten uit dezelfde fabriek als A-merken. Hierbij is vaak sprake van een andere samenstelling. Ook kan de kwaliteitscontrole soepeler zijn. B-merken kunnen door hun lagere prijs een breder publiek aanspreken. Doordat zij vooral concurrerend zijn vanwege hun prijs is het echter lastiger om klanten vast te houden.
Een B-merk kan zowel onafhankelijk zijn of eigendom van een concern met meerdere merken. Wanneer een B-merk eigendom is van het winkelbedrijf waar het wordt verkocht spreken we over een huismerk of eigen merk.