Duale distributie
Bij duale distributie worden dezelfde producten via twee verschillende afzetkanalen aangeboden aan dezelfde doelgroep. Hierdoor kan het marktbereik worden vergroot en de omzet verhoogd. Door het vergroten van het bereik kan tegen lagere marketingkosten meer winst worden gemaakt.
Een voorbeeld van duale distributie is een eletronicamerk dat zijn producten zowel via fysieke winkels als webwinkels laat verkopen. De klant heeft voor zijn aankoop de keuze uit de plaatselijke winkel of een webwinkel op het internet. Een ander voorbeeld zijn dezelfde cosmeticaproducten die zowel in een drogisterijzaak als in de supermarkt verkrijgbaar zijn. Als een leverancier voor de verkoop zowel gebruik maakt van retailers als een eigen verkoopkanaal (zoals een webshop) dan is ook sprake van duale distributie.
Doordat de kanalen zich op dezelfde doelgroep richten kunnen conflicterende belangen ontstaan. Dit geldt met name bij indirecte distributiekanalen. Winkelketens en ondernemers maken kosten voor lokale service in de vorm van winkelpanden en personeel maar kunnen maar moeilijk op prijs concurreren met de efficiënter georganiseerde webshops die in dezelfde vijver vissen. Maakt een fabrikant ook gebruik van directe distributie dan is deze ook zelf direct belanghebbende.
Wanneer er twee of meer kanalen worden ingezet wordt ook wel gesproken van meervoudige of multikanaaldistributie. Het vakgebied trademarketing houdt zich bezig met marketingactiviteiten gericht op het verhogen van de vraag en zichtbaarheid binnen externe kanalen.