Grey Hat SEO
Grey hat SEO is een term die betrekking heeft op de manier waarop zoekmachineoptimalisatie wordt toegepast. Naast black hat SEO en white hat SEO kennen we ook Grey hat SEO. Zoals de term al aangeeft wordt hierbij het grijze gebied bewandeld.
Grey hat SEO wordt (net als bij de andere genoemde vormen het geval is) ingezet om te streven naar verbetering van de positie op de zoekresultatenpagina van de zoekmachine. Hiermee worden echter de grenzen van de richtlijnen van Google opgezocht.
Hierbij wordt er gebruik gemaakt van handige trucs die niet volledig voldoen aan de redenen waarom Google deze richtlijnen toepast maar wel als een legale SEO techniek (dus white hat SEO) wordt beoordeeld. Een bekend voorbeeld van grey hat SEO is linkbuilden.
Google geeft er immers de voorkeur aan dat links (aanbevelingen van andere websites) verdiend worden en niet verworven. Op deze manier zullen de spiders van de zoekmachine een website eerder bezoeken waardoor een betreffende webpagina sneller en hoger in de zoekresultaten terecht komt.
Een zoekmachine als google laat zich echter niet graag sturen en streeft ernaar om met Google algoritme updates een lijn te krijgen in de optimalisatie regels. De kans is dan ook niet uitgesloten dat diverse grey hat SEO technieken in de toekomst gezien gaan worden als black hat SEO.