Verdienmodel
Ook wel: revenue model, afrekenmodel, omzetmodel, winstmodel of businessmodel
Het verdienmodel is de wijze waarop een bedrijf omzet genereert. Het meest eenvoudige verdienmodel is dat van een winkel, die inkomsten ontvangt op een moment dat een klant daar een artikel naar keuze koopt en afrekent. Er zijn echter nog veel meer verdienmodellen mogelijk.
De wijze waarop een bedrijf afrekent met de klant in ruil voor geleverde diensten is niet alleen een praktisch onderdeel van de bedrijfsvoering. Het afrekenmodel bepaalt ook hoe het bedrijf zichzelf in de markt zet. Het verdienmodel is een belangrijk onderdeel van het business model.
Moeten nieuwe klanten een grote investering doen, of kunnen zij makkelijk instappen? Gaat het bedrijf voor grote eenmalige transacties, of voor terugkerende inkomsten? Is de klant wel de klant, of is de klant het product en bestaat het businessmodel uit de verkoop van advertenties of gebruikersdata?
Voorbeelden van verdienmodellen
Enkele voorbeelden van mogelijke inkomstenmodellen:
- Verkoop van producten of diensten tegen reguliere (eenmalige) betaling
- Het aanbieden van gratis diensten met optie om te upgraden tegen betaling
- Afrekenen op basis van bekeken content (pay per view)
- Het aansturen op herhaalaankopen (vendor lock-in)
- Het aanbieden van abonnementsvormen, verhuur en leaseconstructies
- Verkopen van advertentieruimte
- Als affiliate een vergoeding krijgen voor het aanbrengen van klanten
- Het verhuren van (gebruiks)rechten en patenten door het verstrekken van licenties