Trademarketing
Onder trade marketing vallen alle marketingactiviteiten van fabrikanten, merken en leveranciers die zich niet op consumenten richten maar op verkoopkanalen, zoals de detailhandel en distributeurs. Iemand die zich bezighoudt met trademarketing wordt wel een trademarketeer genoemd.
Trademarketing is er op gericht om retailers en andere verkooppartners aan te sporen hun producten te promoten en verkopen en hen te ondersteunen bij het voorzien van klanten van de juiste merkbeleving. Het doel van trademarketing is om in de diverse kanalen een voorsprong te verkrijgen (en te behouden) ten opzichte van concurrenten.
Doelstellingen en activiteiten van trade marketing
Doelstellingen omvatten het maximaliseren van de belangstelling en vraag vanuit verkoopkanalen en het doorvoeren van de marketingmix in deze externe kanalen. Hieronder valt ook het vergroten van de zichtbaarheid van producten in winkels: zowel de plaats in de winkel en de positie binnen het schap als het plaatsen en/of ophangen van aanvullende promotiematerialen en displays.
De activiteiten kunnen onder meer bestaan uit training, promotiemiddelen en financieel voordeel, zoals inkoopkortingen, commissies en bonussen. Het werk van een trade marketeer bestaat voor een groot deel uit onderzoek, analyse, het ontwikkelen van plannen en promotiemiddelen en het onderhouden van de relaties met partners.
Hoewel trademarketing een afzonderlijk onderdeel van marketing is, sluiten effectieve strategieën nauw aan bij de andere marketingactiviteiten van een merk of fabrikant. Zowel bij de aansluiting op marketingcampagnes en nieuwe productontwikkelingen en marktontwikkelingen, als bij het inzetten en combineren van uitingen, promotiematerialen en verzamelde data.