Fulfilment
Het hele proces van orderafhandeling wordt fulfilment genoemd. Dit zijn alle stappen vanaf het moment dat een order binnenkomt in het backoffice-systeem tot en met het bezorgmoment bij de klant. Fulfilment gaat dus om alle logistieke stappen voor webshops of andere soort sales.
Het belangrijkste onderdeel van fulfilment is de IT. Zij gaan over de koppeling tussen ordersysteem, webshop en magazijn. Het ordersysteem van de klant moet gekoppeld zijn aan het WMS (Warehouse Management Systeem) van het magazijn. De consument wil goed op de hoogte worden gehouden over zijn of haar bestelling via een IT-communicatiesysteem. Daarom is het belangrijk dat de status van een bestelling op alle locaties gecommuniceerd worden aan elkaar om verwarring te voorkomen.
Het fulfilment proces
Het fulfilment proces bestaat uit een aantal stappen. Deze stappen gelden zowel voor webshops als voor andere soorten salesprocessen. Hierbij kan je denken aan bijvoorbeeld supermarkten, kledingwinkels of interieurwinkels. De zes stappen van het fulfilment proces zijn:
- Goederenontvangst
- Goederen die binnenkomen in het magazijn
- Deze goederen worden ontvangen, geteld en gecontroleerd door medewerkers
- Vervolgens worden ze ingeboekt op het Warehouse Management Systeem en opgeslagen in de aangewezen plek
- Goederenopslag
- Het opslaan van de goederen in het magazijn is vrijwel altijd maatwerk
- De opslagvoorwaarden voor kleding is namelijk anders dan voor kleding, dus let hier op
- Door het registreren van de opgeslagen goederen in het WMS is zowel de klant als de medewerker up-to-date over de voorraad van een product
- Orderverwerking
- Zodra er een order binnenkomt begint het orderpicken: het verzamelen van alle gekozen producten en klaarmaken (voor verzending)
- Soms moet een product nog gemonteerd/geassembleerd worden voor verpakking en verzending
- Orderverwerking is ook maatwerk, zeker wanneer er een kort tijdsbestek zit tussen de verzending en order binnenkomst
- Inpakken
- Wanneer het product compleet is kan het verpakt of ingepakt worden
- Dit kan in een simpele verzenddoos, een cadeauverpakking, gepersonaliseerde orders tot aan verzegelde pallets
- Dit ligt aan wat voor soort producten je verkoopt en welke dienst je erbij levert
- Verzenden
- Als de complete order klaar is voor verzending neemt de vervoerder het over
- Dit kan vanuit het bedrijf zelf gedaan worden of via een transportbedrijf waarmee samen gewerkt wordt zoals PostNL
- Rapportage
- Wanneer het WMS goed gesynchroniseerd is zal het hele fulfilmentproces hierin terug te vinden zijn dankzij accurate rapportages
- Hierdoor hou je goed overzicht in de accurate hoeveelheid voorraad, verzonden pakketten, retours en gemaakte kosten per order
E-fulfilment
De term e-fulfilment gaat over e-commerce, in andere woorden: webshops. Het verschil bij webshops is dat consumenten tegenwoordig het hele proces willen meekrijgen. Vanaf het moment dat ze besteld hebben, willen ze weten wanneer het pakket komt, waar het is tijdens verzending en hoe laat het bezorgd kan worden. Dit is niet per se een must bij webshops zoals Bol.com, maar zorgt wel voor meer vertrouwen bij de klant. Zodra het gehele proces doorlopen is ontvangt de klant een uitgebreide rapportage vanuit het ordersysteem. Dit proces gaat vloeiend als het Warehouse Management Systeem synchroon loopt met alle partijen.