Put-out pricing
Ook wel: put-outstrategie
Wat is put-out pricing?
Bij put-out pricing biedt een fabrikant of retailer zijn producten (meestal tijdelijk) voor een sterk verlaagde prijs aan. De verkoopprijs is dermate laag, dat soms zelfs verlies wordt gemaakt op de verkoop van producten. Doel van deze strategie is om in deze periode zwakkere concurrenten uit de markt te drukken.
De verwachting is dat het verlies wordt rechtgetrokken zodra het marktaandeel is vergroot en het product weer tegen een reguliere prijs wordt aangeboden. In de praktijk zullen voornamelijk marktleiders zich deze tactiek kunnen veroorloven.
Wanneer de concurrentie mee gaan in de prijsverlagingen kan dit een prijzenoorlog tot gevolg hebben. Hieruit kan uiteindelijk een race to the bottom ontstaan.
Het verschil tussen put-out en stay-out pricing?
Bij stay-out pricing kiest een bedrijf bij ervoor om zijn prijzen bewust stabiel laag te houden. Bij deze strategie zijn de winstmarges dan ook relatief laag zijn. Het idee hierachter is dat het hierdoor voor nieuwkomers niet interessant is om deze markt te betreden waardoor de concurrentie beperkt blijft.
Het grote verschil tussen de strategieën is dus dat bij put-out pricing huidige concurrenten uit de markt worden gedrukt, terwijl bij stay-out pricing wordt geprobeerd om geen nieuwe partijen tot de markt toe te laten.