Eigen merk
Ook wel: private label
Eigen merken zijn winkelmerken die exclusief in één bepaalde winkel worden verkocht, maar in tegenstelling tot huismerken niet de naam van de winkel zelf dragen. Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken. Door de vergelijkbare kwaliteit, lagere prijs en de exclusiviteit helpt een eigen merk bij het binden van vaste klanten.
Waar A-merken vaak gespecialiseerd zijn in een bepaald productsegment kan onder een eigen merk elk denkbaar product vallen.
Voorbeelden van eigen merken zijn:
- Aro (Makro)
- Budget (Jumbo)
- Helix (Shell)
- Clockhouse (C&A)
- Sencys (Praxis)
Sommige winkelketens hanteren meerdere eigen merken, waarbij elk merk een bepaald segment bedienen. Een voorbeeld hiervan is Lidl, met merken als Vita D’or (margarine, olie en sauzen), Bellarom (koffie en chocolade), Alesto (noten) en Vitakrone (salades).
Als het eigen merk eigendom is van een inkoopcombinatie kan het ook in meerdere winkels verkrijgbaar zijn. Voorbeeld hiervan is het merk g’woon van Superunie (o.a. Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Plus, Poiesz en Spar).