Unique selling point
Ook wel: USP, unique value proposition (UVP), unique buying reason (UBR), unique selling proposition of onderscheidend vermogen
Een unique selling point (USP) beschrijft de unieke eigenschappen van een product of dienst. Hiermee onderscheidt een product of dienst zich van alternatieve producten of diensten in dezelfde branche.
Wat maakt een unique selling point belangrijk?
Zonder USP heb je niks om je te onderscheiden van je concurrenten, je hebt dan ook niks om mee te gaan adverteren. De onderscheidende waarde van je product kan je helpen om je doelgroep ervan overtuigen dat je de beste keuze in jouw markt bent en zullen aanzetten tot herhalingsaankopen.
Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld:
- De goedkoopste aanbieder in de markt
- De hoogste kwaliteit
- De beste service
- Meeste mankracht
- Meest gunstige voorwaarden
- Persoonlijke begeleiding (bijv. bij een informatieproduct)
- Kortste levertijd
- Snelste service
- Altijd in de buurt
Alle kenmerken van een product en voordelen voor de klant vormen gezamenlijk de propositie. De plek die een bedrijf kiest ten opzichte van concurrenten noemen we de positionering.