Huismerk
Een huismerk is een winkelmerk dat de naam van de betreffende winkelketen draagt. Het huismerk wordt gepositioneerd als goedkoper alternatief voor een A-merk. Het huismerk is eigendom van de retailer en wordt in opdracht door een externe fabrikant geproduceerd. Niet zelden komen huismerken uit dezelfde fabriek als A-merken. Het verkopen en produceren van huismerken is een vorm van private label.
Binnen de huismerken kunnen we onderscheid maken tussen twee prijs- en kwaliteitssegmenten: B-merken en C-merken. Onder de B-merken vallen huismerken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen eigen merken die echt als budgetmerk worden neergezet. Daarnaast bestaan er speciale huismerken speciaal gericht op bijvoorbeeld biologische of exclusieve producten.
Een goed voorbeeld van een supermarktketen die meerdere huismerken hanteert is Albert Heijn:
- AH Huismerk (B-merk)
- AH Excellent (exclusieve producten)
- AH Biologisch (biologische producten)
- AH Basic (C-merk, voorheen Euroshopper)
Wanneer een huismerk een andere naam draagt dan de winkel zelf is er sprake van een eigen merk. Soms zijn zulke eigen merken bij verschillende winkelketens verkrijgbaar. Een voorbeeld hiervan is “g’woon” van Superunie (o.a. Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Plus, Poiesz en Spar).
Waar reguliere merken vaak gespecialiseerd zijn in een bepaald productsegment kan onder een huismerk elk denkbaar product vallen. Een voordeel van huismerken ten opzichte van onafhankelijke B en C-merken is dat de klant door zijn keuze voor de winkel al vertrouwd is met het merk.