Upselling
Ook wel: bijverkoop
Upselling is een verkoopstrategie waarbij de verkoper suggesties doet aan een klant om ook gerelateerde producten en diensten af te nemen. Op die manier levert diezelfde klant het bedrijf een grotere omzet op. Het Nederlandse woord voor upselling is bijverkoop. Marketing en communicatie gericht op het beïnvloeden van het gedrag van de bezoekers van een winkel wordt ook wel instore marketing genoemd.
Een klassiek voorbeeld van upselling het aanbod om friet of drinken bij te bestellen wanneer klanten in een hamburgerrestaurant alleen een broodje bestellen. Een hotel kan bij het boeken van een hotelkamer de mogelijkheid aanbieden voor een upgrade of een arrangement met bijvoorbeeld een diner. Bij de aankoop van elektronica wordt vaak de mogelijkheid geboden om verzekeringen af te sluiten en extra garantie bij te kopen. In veel webwinkels worden bij het afrekenen in de winkelwagen gerelateerde artikelen voorgesteld die mogelijk interessant zijn.
Ook het adviseren van een ander, beter product dan hetgeen de consument op het oog heeft kan een vorm van upselling zijn. Als het duurdere product beter aansluit bij de wensen en verwachtingen van de klant kan een win-winsituatie ontstaan. Wanneer klanten op oneerlijke wijze doelbewust worden gedwongen voor een duurder alternatief te kiezen kan er sprake zijn van bait and switch.