Ambassadeur
Ook wel: brand advocate
Een merkambassadeur, ook wel brand advocate genoemd, is iemand die optreedt als pleitbezorger van een product, merk of bedrijf. De ambassadeur kan zowel een betaalde medewerker van het bedrijf zelf zijn als een enthousiaste trouwe klant. Meestal wordt de laatste categorie bedoeld. Een ambassadeur die in dienst is bij het bedrijf wordt vaak een brand evangalist genoemd.
De fans van een merk zijn een belangrijke troef voor de naamsbekendheid en acquisitie, bijvoorbeeld door mond-tot-mondreclame. Ambassadeurs zijn niet alleen een tevreden en loyale gebruikers van een product. Ze zullen ook anderen wijzen op de voordelen van het product en de waarden van een merk. Bij kritiek zullen ze het merk verdedigen.
De belangrijkste manier om een groep ambassadeurs op te bouwen rond je merk is het ontwikkelen van producten en diensten waar mensen van gaan houden en het optimaliseren van de customer journey. Sommige bedrijven stimuleren tevreden klanten om zich als ambassadeur op te stellen door extra’s te bieden, zoals loyaliteitsprogramma’s, fanclubs en extraatjes voor het aandragen van nieuwe klanten, en hen met behulp van communicatie te prikkelen bepaalde informatie te delen met hun vrienden, bijvoorbeeld via sociale media.
Een voorbeeld van een merk dat veel baat heeft bij zijn trouwe schare ambassadeurs is Apple.