Herhalingsaankoop
Ook wel: repeat purchase of vervolgaankoop
Er is sprake van een herhalingsaankoop wanneer dezelfde klant een tweede, derde of volgende keer een aankoop doet bij dezelfde winkel of webwinkel. Dat een klant terugkeert bij dezelfde winkel, zegt niet automatisch dat het gaat om een trouwe klant. Het is goed mogelijk dat deze klant ook de concurrentie goed in de gaten houdt en af en toe bij een andere winkel zijn inkopen doet.
Behalve bij dezelfde winkel kan het bij een herhalingsaankoop ook gaan om hetzelfde product of dezelfde dienst, vaak afkomstig van dezelfde fabrikant. Veel retailers en merken zijn er op uit om een langere relatie met een klant aan te gaan.
Bij de aankoop van een printer bijvoorbeeld, valt te verwachten dat de klant regelmatig inktcartridges van hetzelfde merk zal aanschaffen. Dit principe wordt vendor lock-in genoemd.
Wanneer de begrippen herhalingsaankoop en herhalingsvraag worden gebruikt voor het opnieuw aanschaffen van het zelfde product en de behoefte hiernaar dan gaat het over verbruiksartikelen. Bij duurzame gebruiksartikelen wordt in plaats hiervan gesproken over vervangingsaankoop of additionele aankoop.
Een winkel kan klanten prikkelen om voor herhalingsaankopen zo veel mogelijk bij dezelfde winkel terug te blijven keren. Bijvoorbeeld door in te zetten op persoonlijk contact, met periodieke aanbiedingen, spaaracties en loyaliteitssystemen of andere onderscheidende waarde voor de trouwe klant.