Upselling
Ook wel: bijverkoop
Upselling is een verkoopstrategie waarbij de verkoper suggesties doet aan een klant om ook gerelateerde producten en diensten af te nemen. Op die manier levert diezelfde klant het bedrijf een grotere omzet op. Het Nederlandse woord voor upselling is bijverkoop. Marketing en communicatie gericht op het beïnvloeden van het gedrag van de bezoekers van een winkel wordt ook wel instore marketing genoemd.
Een klassiek voorbeeld van upselling is om friet of drinken bij je hamburger te bestellen. Een ander voorbeeld: bij de boeking van een hotelkamer wordt genoemd dat je kan upgraden met een arrangement of een diner met korting. Bij de aankoop van elektronica kan je een om verzekering afsluiten en extra garantie bijkopen. In veel webwinkels worden bij het afrekenen in de winkelwagen gerelateerde artikelen voorgesteld die mogelijk interessant zijn.
Ook het aanraden van een ander over producten kan als een vorm van upselling woden gezien. Als het duurdere product beter aansluit bij de wensen en verwachtingen van de klant kan een win-winsituatie ontstaan. Wanneer klanten op oneerlijke wijze doelbewust worden gedwongen voor een duurder alternatief te kiezen kan er sprake zijn van bait and switch.