Een propositie is de belofte over de waarde die van een product of dienstverlening mag worden verwacht. De propositie vertelt hoe problemen van de klant worden opgelost, wat de voordelen zijn van het product en waarom de klant juist dit product en niet dat van de concurrentie zou moeten kopen.
Het begrip propositie is nauw verwant aan positionering. Het verschil is dat positionering vooral gericht is op de positie ten opzichte van concurrenten binnen dezelfde markt, terwijl de propositie meer is gericht op waarom een klant de voorkeur zou moeten hebben voor jouw product. Proposities zijn gebaseerd op het creëren van waarde voor de klant.
De propositie kan onderdeel uitmaken van de marketingstrategie rond de producten en/of diensten van een bedrijf, vastgelegd in een marketingplan of bedrijfsplan. Zo’n propositie gaat uit van de algemene kenmerkende waarden van het product, welke via alle marketinguitingen van het bedrijf worden uitgedragen. Het begrip propositie kan ook slaan op een aanbieding aan een individuele klant middels een offerte op maat. In dat geval wordt met de propositie een oplossing geboden voor de unieke behoeftes van de betreffende klant.
Als bepaalde kenmerken van de propositie uniek zijn dan worden deze ook wel unique selling points genoemd. Naast de opbrengsten van een product kunnen ook de kosten deel uitmaken van de propositie.