Acquisitie
Ook wel: klantenwerving, sales, approach of verkoop
Acquisitie is een ander woord voor de actieve werving van nieuwe klanten en opdrachten. Het Latijn voor ‘verkrijgen’ of ‘aanwerven’. De acquisitie behoort tot de salesactiviteiten van een organisatie.
Koude versus warme acquisitie
Wanneer er geen bestaande band is tussen leverancier en potentiële klant is er sprake van koude acquisitie. De potentiële klant wordt ongevraagd benaderd. Meestal gebeurt dit telefonisch, vaak naar aanleiding van een verzonden brief of e-mail. Doordat particulieren of bedrijven de acquirerende partij vaak niet kennen of geen behoefte hebben aan het contact wordt koude acquisitie als vervelend ervaren en is de methode vaak minder effectief.
Het tegenovergestelde van koude acquisitie is warme acquisitie. Deze richt zich op bestaande relaties. Bestaande klanten krijgen een gerichte aanbieding. Dit kan zijn op initiatief van de leverancier, maar het kan ook zijn dat de warme acquisitie plaatsvindt aan het eind van een telefoongesprek door de klant.
Warme acquisitie is doorgaans effectiever en leidt meestal tot een betere en langdurigere klantrelatie.
Acquisitie niet op prijs gesteld
Als onder een personeelsadvertentie staat dat “acquisitie niet op prijs wordt gesteld”, betekent dit dat de organisatie niet zit te wachten op selectiebureaus en headhunters die naar aanleiding van de vacature hun diensten aanbieden.
Oplichting die bestaat uit het onder valse voorwaarden doen van een aanbieding noemen we acquisitiefraude.