Loyaliteitsprogramma
Loyaliteitsprogramma’s zijn activiteiten, meestal in de detailhandel, die er op gericht zijn om klanten te binden en aan te zetten tot herhalingsaankopen. Over het algemeen bestaat deze prikkel uit het bieden van voordeel of cadeaus. Niet zelden bevatten loyaliteitsprogramma’s spaarelementen en beloning voor frequente koop. Het effect van loyaliteitsprogramma’s is voornamelijk psychologisch, aangezien de klant het verkregen voordeel of cadeau zelf betaalt.
Spaarprogramma’s
De bekendste verschijningsvorm van een loyaliteitsprogramma is het spaarprogramma. Hierbij ontvangt de klant zegels of punten die kunnen worden opgespaard. Het aantal te ontvangen punten of zegels per aankoop is afhankelijk van het totale aankoopbedrag. De verzamelde spaarpunten of volle spaarkaarten kunnen worden ingewisseld tegen cadeaus, exclusieve korting of geld. Spaarprogramma’s worden onder meer veel toegepast door supermarkten en tankstations.
Waar voor spaarprogramma’s vroeger meestal zegels geplakt moesten worden, hebben spaarkaarten en zegelboekjes vandaag de dag meestal plaats gemaakt voor geautomatiseerde spaarkaarten.
Een populair spaarprogramma dat gezamenlijk is opgezet door verschillende Nederlandse bedrijven is Air Miles. Dit is ooit geïntroduceerd in samenwerking met KLM om te kunnen sparen voor vliegreizen. In de praktijk bleek het inwisselen van Airmiles tegen cadeaus en korting bij de deelnemende bedrijven een groter succes.
Bepaalde productgroepen, zoals sigaretten, alcoholische dranken en medicijnen, zijn wettelijk uitgesloten van spaarprogramma’s en andere loyaliteitssystemen.
Koopzegels
Een aparte categorie spaarprogramma’s zijn degene die zijn gebaseerd op koopzegels. Bij verschillende winkeliers geeft het totaal van de kassabon het recht om zegels te kopen. Klanten kunnen volle spaarkaarten inwisselen tegen de totale waarde van de geplakte zegels, plus een bepaald percentage aan rente. Vaak is de rente hoger dan die op een spaarrekening zou kunnen worden verkregen. Soms neemt dit rentepercentage zelfs verder toe naar mate er meer kaarten tegelijk worden ingewisseld.
Voordeelprogramma’s
Veel bedrijven geven vaste klanten voordeel. Sommige winkelketens hebben hiervoor speciale voordeelprogramma’s en staffels in het leven geroepen.
Passagiers die veelvuldig met dezelfde luchtvaartmaatschappij vliegen worden binnen een frequentflyerprogramma beloond met opgespaarde kortingen en speciale privileges, zoals voorrang bij het inchecken en de toewijzing van stoelen en toegang tot VIP-lounges.
Klanten van supermarktketen Albert Heijn kunnen met behulp van hun Bonuskaart gebruik maken van wekelijks wisselende aanbiedingen en automatisch Air Miles sparen. De kaart helpt de winkelier om het koopgedrag van klanten te analyseren. Trouwe klanten ontvangen exclusieve aanbiedingen die zijn afgestemd op hun eerdere aankopen.
Premiums
Aanvullend op de reguliere loyaliteitssystemen hanteren veel winkelbedrijven actiematige acties waarbij premiums centraal staan. Hierbij ontvangen klanten bij een bepaald bedrag aan boodschappen een klein cadeau. Vaak gaat het om een serie verschillende artikelen die verzameld kunnen worden.
Voorbeelden van dergelijke loyaliteitsacties zijn voetbalplaatjes, Juichpakken bij de Jumbo en de Wuppies en moestuintjes van Albert Heijn. Niet zelden zijn de acties gethematiseerd rondom een populair evenement zoals het WK voetbal.