Afroompolitiek
Ook wel: afroomstrategie of skimming
Bij afroompolitiek wordt de prijs van een nieuw product bij de introductie bewust hoog ingestoken. Hierdoor zullen eerst alleen consumenten die bereid en in staat zijn een hoge prijs te betalen tot aankoop overgaan. Oftewel het deel van de markt dat meer te besteden heeft en de zogenaamde early adopters. Door de prijs na verloop van tijd te laten dalen komt het product bij een steeds groter deel van de doelgroep binnen bereik.
Met behulp van een afroompolitiek kan de totale winst uit de verkopen van een product worden vergroot ten opzichte van een politiek met een lagere introductieprijs die daarna gelijk blijft. Ook worden bij afroompolitiek de ontwikkelingskosten en andere aanloopkosten van een product sneller terugverdiend.
Er wordt ook wel gesproken van afroomstrategie of skimming. Een afroomstrategie is het tegengstelde van een penetratiestrategie. Daarbij wordt met behulp van lage prijzen juist geprobeerd binnen zo kort mogelijke tijd een zo groot mogelijk martkaandeel te verwerven.
Voorwaarden voor een succevolle afroomstrategie
Essentieel voor een afroomstrategie is dat consumenten bij de introductie van een nieuw product hier zoveel waarde aan toekennen, dat ze bereid zijn hiervoor een hoge prijs te betalen. Deze strategie werkt vooral bij gebruiksartikelen waarvan regelmatig vernieuwde versies met onderscheidende kenmerken worden geïntroduceerd. Denk hierbij aan smartphones, televisies, auto’s en films. Een andere voorwaarde voor een succesvolle afroompolitiek is dat concurrenten er niet in slagen om binnen afzienbare tijd een gelijkwaardige propositie tegen een lagere prijs te bieden.
Waar de strategie aan het begin gericht is op het hanteren van relatief hoge prijzen om de winst te maximaliseren, kan de prijs na het bereiken van een ‘normaal’ niveau verder worden verlaagd om een zo groot mogelijk volume te genereren en, richting het einde van de verkoop van een product, voorraden op te ruimen. Bij boeken wordt het na verloop van tijd tegen een lage prijs verkopen van exemplaren die zijn ‘overgebleven’ aangeduid als ramsj.