Winkelmerk
Een winkelmerk is een merk dat alleen in een bepaalde winkel verkrijgbaar is, eigendom is van de retailer en in opdracht door een externe fabrikant wordt geproduceerd. Winkelmerken zijn een vorm van private label. Bij winkelmerken zijn de winkelbedrijven zelf vrij in de keuze van de fabrikant, kwaliteit, prijs en verpakking.
Binnen de winkelmerken onderscheiden we twee soorten merken:
- Huismerken, die de naam van de winkel dragen
- Eigen merken, die een andere naam dragen maar wel exclusief in één winkel worden verkocht.
Waar reguliere merken vaak gespecialiseerd zijn in een bepaald productsegment kan onder een eigen merk elk denkbaar product vallen.
Voordelen van een winkelmerk
Winkelmerken worden doorgaans gevoerd als goedkoper alternatief voor A-merken. De prijskwaliteitverhouding en de exclusiviteit helpen bij het binden van vaste klanten.
Daarnaast is het voeren van winkelmerken voor winkelketens interessant door de hogere winstmarges en de kleinere invloed van fabrikanten. Niet zelden komt een winkelmerkproduct uit dezelfde fabriek als het A-merk, zij het dan met een iets andere samenstelling en uiteraard een eigen verpakking. De producten zijn dus niet per definitie van mindere kwaliteit. In theorie kan er met verschillende fabrikanten worden gewerkt of van vaste fabrikant worden gewisseld.
Vertrouwd of discount
Winkelmerken zijn tevens te verdelen in twee prijs- en kwaliteitssegmenten: B-merken en C-merken. Onder de B-merken vallen merken die zoveel mogelijk op A-merken willen lijken, met een verpakking die veel gelijkenis vertoont en een vergelijkbare kwaliteit. Onder de C-merken vallen discountmerken die echt als budgetmerk worden neergezet. Daarnaast bestaan er speciale huismerken bestaande uit bijvoorbeeld biologische of exclusieve producten.
Een goed voorbeeld van een supermarktketen die meerdere winkelmerken hanteert is Albert Heijn:
- AH Huismerk (B-merk)
- AH Excellent (exclusieve producten)
- AH Biologisch (biologische producten)
- AH Basic (C-merk, voorheen Euroshopper)
Eigen merken kunnen exclusief zijn voor één winkel, zoals het merk Aro van groothandel Makro. Als het eigen merk eigendom is van een inkoopcombinatie kan het ook in meerdere winkels verkrijgbaar zijn, zoals het merk g’woon van Superunie (o.a. Dekamarkt, Dirk, Hoogvliet, Plus, Poiesz en Spar).
Sommige winkelketens hanteren meerdere eigen merken, waarbij elk merk een bepaald segment bedienen. Een voorbeeld hiervan is Lidl, met merken als Vita D’or (margarine, olie en sauzen), Bellarom (koffie en chocolade), Alesto (noten) en Vitakrone (salades).