Negatieve vraag
Ook wel: negative demand
Negatieve vraag is de behoefte aan een product waaraan een negatieve associate kleeft. Het product is waardevol en er is vraag naar, maar die vraag is niet vrijwillig. De klanten willen het product liever niet aanschaffen of het wordt zelfs vermeden.
Een voorbeeld van negatieve vraag is de vraag naar tandartsbehandelingen en orthodontische producten. Verzekeringen is een ander voorbeeld van producten en diensten waarbij een negatieve vraag kan optreden. Van een verzekering kunnen mensen denken dat die niet nodig is, men stelt het regelen steeds uit of het product wordt vermeden vanwege de complexiteit of de gevoeligheid. Dit laatste geldt bijvoorbeeld bij levensverzekeringen en uitvaartverzekeringen.
De uitdaging van marketing rondom een negatieve vraag is uit te vinden waar de negativiteit vandaan komt en welke strategie hier tegenover gesteld kan worden. In het voorbeeld van verzekeringen zou in reclames en advertenties de nadruk gelegd kunnen worden op de voordelen van het afsluiten van een verzekering, waarbij wordt je communiceert waarom het beter is om de zaken goed te regelen dan niets te doen.
Een negatieve vraag kan er ook toe leiden dat consumenten andere keuzes maken. Zo wordt goedkope confectiekleding die is geproduceerd in lagelonenlanden door veel mensen geassocieerd met uitbuiting en kinderarbeid. Negatieve berichtgeving hierover kan er toe leiden dat mensen bereid zijn iets meer te betalen voor een product dat de zekerheid biedt dat het op een eerlijke manier gemaakt is.