Cashback
Ook wel: geld terug
De term cashback kan letterlijk vertaald worden als “geld terug”. Een cashback actie is een marketinginstrument dat veelvuldig wordt ingezet door fabrikanten om een nieuw aanbod te introduceren. De geïnteresseerde wordt hiermee in de verleiding gebracht om bijvoorbeeld een product tegen een gereduceerd bedrag uit te proberen.
Een deel van het aankoopbedrag wordt op de bankrekening van de consument teruggestort als het originele aankoopbewijs (vaak in combinatie met de uitgeknipte streepjescode van de verpakking om fraude te voorkomen) naar de fabrikant wordt toegestuurd.
Uiteraard behoort het ook tot de mogelijkheden om een bestaand aanbod met een cashback actie extra onder de aandacht te brengen maar vaak wordt er dan gekozen voor een van de neuromarketing doelstellingen. Hierbij kan gedacht worden aan een korting op een product, een 1+1 aanbod of het uitgeven van vouchers om andere producten tegen een gereduceerde prijs aan te schaffen.
Doelstelling cashback actie
Een cashback actie voorziet in meerdere doelstellingen. De voornaamste doelstelling heeft betrekking op het verhogen van de conversie. Een cashback actie kan resulteren in een hoger verkoopcijfer. Als het betreffende aanbod (soms letterlijk) in de smaak valt, is de kans op herhalingsaankopen groter.
Daarnaast kan de aankoop van het betreffende aanbod resulteren in een aankoop van een gerelateerd aanbod waarbij er dus sprake van cross selling. Tot slot is een cashback actie een uitstekend instrument om in de gegevens van klanten te voorzien.
De deelnemers van deze actie moeten immers informatie verstrekken bij het aanvragen van de cashback en moeten hierbij ook toestemming aan de fabrikant om hun te benaderen. Op deze manier vormt de fabrikant een zeer bruikbaar klantenbestand zonder de privacy wetgeving te overtreden.