Dynamic pricing
Ook wel: demand pricing, surge pricing of dynamisch prijsbeleid
Bij dynamic pricing passen bedrijven en winkels hun prijzen continu aan om enerzijds de marge en anderzijds de kans op verkoop te optimaliseren. Winkels gaan bij deze prijsstrategie op zoek naar de prijs die de consument op een specifiek moment bereid is te betalen.
Er zijn winkelketens waar de prijs van artikelen tot meerdere keren per dag wordt aangepast. Veelal gebeuren deze wijzigingen automatisch, op basis van algoritmes en verzamelde data.
Prijsbepalende factoren
Bij dynamic pricing wordt onder meer rekening gehouden met de prijs bij de concurrent, het tijdstip van de dag of dag van de week, de vraag en de voorraad. Prijzen die de concurrenten hanteren worden voortdurend gemonitord, onder meer met behulp van spiders die webshops in de gaten houden. Maar ook meer abstracte factoren zoals het weer kunnen een rol spelen bij het bepalen van de beste prijs.
Om de prijzen van producten gemakkelijk te kunnen aanpassen voorzien steeds meer winkels hun schappen van elektronische prijskaartjes. De prijs die in de display hiervan wordt weergegeven kan eenvoudig (vaak op afstand) worden veranderd.
Wanneer de prijs van artikelen wordt aangepast op het profiel van de klant (zoals geslacht of gedrag zoals surfgeschiedenis) dan wordt dit ook wel personal prizing genoemd.