UTM Tags
Ook wel: Urchin Tracking Module
UTM tags zijn online elementen die aan links kunnen worden toegevoegd om de resultaten van marketing campagnes inzichtelijk te maken. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de Urchin Tracking Module. Deze UTM tagging softwaremodule is een vorm van URL tagging voor Google Analytics. De werking van UTM tags is eenvoudig uit te leggen. Deze UTM tags achter de URL van de links naar (landings) pagina’s geven meer inzicht waar de bezoekers vandaan komen. UTM tags zijn vormgegeven uit marketingperspectief en kunnen gebruikt worden voor het vormgeven en optimaliseren van marketingcampagnes. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen 5 verschillende soorten UTM tags die ieder voorzien zijn van parameters die onafhankelijk van elkaar kunnen functioneren:
- UTM_medium: Deze UTM tag geeft inzicht vanuit welk medium een bezoeker een website bezoekt op een generiek niveau.
- UTM_source: Deze UTM Tag geeft inzicht waar een bezoeker vandaan komt waarbij Google Analytics de bron van deze informatie vormt.
- UTM_campaign: Deze UTM Tag geeft inzicht vanuit welke campagne een bezoeker converteert.
- UTM_term: Deze UTM Tag geeft inzicht welk keyword is gebruikt om de bezoekers naar een specifieke website of pagina te leiden.
- UTM_content: Deze UTM Tag geeft inzicht welke inhoud wordt gebruikt om de bezoekers naar een specifieke website of pagina te leiden maar ook om A/B testen met betrekking tot content uit te voeren.