Splash page
Een splash page of screen is een pagina die op het internet voor de homepagina wordt vertoond. Zo’n pagina is met een bewust doel gemaakt voor de website. Dit is dus geen reclame voor een extern bedrijf, maar misschien wel voor je eigen bedrijf of (een specifiek) product. Het doel van een splash screen is het achterlaten van een indruk bij de bezoeker. Het is afhankelijk van de websitebouwer of de webpagina een ‘skip’ optie heeft om de splash pagina over te slaan.
Internet of applicatie splash pages
Zowel op het internet als bij applicaties kan een splash page voorkomen. Dit kan een animatie of video zijn die vooraf wordt vertoond. De functie van een splash page is in deze gevallen informatief óf juist niet informatief. Een voorbeeld van een informatieve splash page is een video over de functies van je product. Een niet informatieve splash page is bijvoorbeeld een keuze menu voor verschillende taalopties op de website. Bij een applicatie wordt een splash page getoond tijdens het laden van de applicatie. Het doel van de splash page is dan het aangeven dat de applicatie wordt geladen.
Optimaliseren van een splash pagina
De vraag is of een splash page optimaal is voor de bezoekers van je website. Het geeft namelijk een extra drempel voor de bezoeker om op de bedoelde homepagina te komen. Dit kan een negatief effect hebben aangezien internetgebruikers niet bekend staan om hun enorme geduld. Hierdoor zal een bezoeker weg kunnen klikken van je website omdat de splash page hun kostbare tijd verspilt. Daarom is een ‘skip-intro’ knop op een vindbare plek zetten een goed idee zijn. Om te voorkomen dat de bezoeker de splash pagina verlaat kun je de volgende tips implementeren:
- Zorg dat de animatie/video/laadpagina niet te lang duurt
- Zorg dat de animatie/video interessant of informatief is zodat de bezoeker eerder geneigd is deze af te kijken
- Zorg dat er een duidelijke skip-knop zit op de splash page zodat de bezoeker niet op de splash pagina hoeft te blijven als hij/zij dat niet wil